ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Höjda lösgodispriser ska få fart på Cloettas marginal

  • Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting. Foto: TT och Evelina

Vid Cloettas kapitalmarknadsdag på torsdagen uppdateras marknaden om konfektyrbolagets väg mot en rörelsemarginal på 14 procent. Ledningen flaggar bland annat för höjda lösgodispriser och fabriksinvesteringar.

Cloetta har en lönsam verksamhet med stabilt kassaflöde på stabila marknader. Vi har starka varumärken och starka marknadspositioner och vi är bestämda på att nå målet om att växa Cloetta organiskt till en EBIT-marginal, justerad, om 14 procent”, uppger Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting i ett pressmeddelande.

Bolaget lanserar samtidigt ambitionen att ha en hållbar organisk tillväxt på minst 1-2 procent, inklusive lösviktsaffären. Cloettas ambition är att driva tillväxt för förpackade varumärken och inom lösviktsdelen insourca Candyking-volymer (producera sortimentet i egen regi). Lösviktsaffären minskade under 2018, vilket främst beroende på ett förlorat Coop-kontrakt i Sverige och en ökad sockerskatt i Norge.

I dag levererar lösviktsaffären, huvudsakligen bestående av det förvärvade bolaget Candyking, en rörelsemarginal på endast cirka 1 till 2 procent. På två års sikt är Cloettas fokus att göra den svenska lösviktsverksamheten mer lönsam genom att förbättra rörelseresultat på kontrakt med negativ eller låg marginal. 

”Detta kommer att omfatta prishöjningar, minskade kostnader för lager och distribution, höjd effektivitet för plock i butik samt harmonisering av sortiment”

På medellång sikt kommer Cloetta att fokusera mer på utveckling av kategorin, för att erbjuda konsumenterna ”den bästa upplevelsen inom lösvikt”.

Inom segmentet förpackade varumärken, där till exempel Ahlgrens bilar och Kexchoklad ingår, lyckades Cloetta växa under 2018 vilket var första gången på flera år. För att kunna hantera fortsatt tillväxt inom affären och samtidigt kunna insourca Candyking-volymerna höjer Cloetta investeringsnivån. Utöver den normala nivån på 3,5 procent av försäljningen, ska Cloetta investera totalt cirka 100 miljoner kronor i fabriksnätverket under 2019 och 2020. Detta främst i ytterligare torkningskapacitet i två fabriker.

Mellan 2013 och sommaren 2017 steg Cloettas aktie från drygt 13 kronor till nästan 40 kronor. Därefter har aktieutvecklingen varit tristare. De senaste två åren har Cloetta backat omkring 35 procent på Stockholmsbörsen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer