ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

H&M går mot svagaste börsdagen sedan december

  • Foto: Jason Alden

Klädkedjan H&M faller tydligt i fredagshandeln och är på väg mot sin svagaste börsdag sedan december. Flera möjliga förklaringar ligger bakom kurstappet.

H&M-aktien backar 5 procent till drygt 142,50 kronor på fredagsförmiddagen och går mot sin svagaste börsdag sedan den 17 december 2018 då aktien tappade 8,5 procent efter en svag försäljningsrapport.

Utöver en generellt svag börs kan fredagens tapp möjligen förklaras av en tung vinstvarning från bolagets amerikanska sektorkollega Gap under torsdagen. Vd:n Art Peck kallade kvartalet för ”extremt utmanande” och konstaterar att han inte alls är nöjd med resultatet. Alla tre av bolagets divisioner - Gap, Old Navy och Banana Republic - visade upp fallande jämförbar försäljning under det första kvartalet.

För exakt en vecka sedan höll H&M en analytikerträff i London och av det som kommit ut i media ser det inte ut att ha varit någon sprakande tillställning.

JP Morgan konstaterade att det inte gavs någon finansiell uppdatering och att det inte lämnades några kommentarer kring nuläget i affärerna. Fokus låg i stället på att diskutera de initiativ som H&M implementerat för att driva på transformeringen av bolaget. 

”Även om de omtalade initiativen är förnuftiga och verkligen bör hjälpa till att stärka varumärket över tid, kändes det som att mycket arbete återstår och att det kommer ta tid och investeringar innan resultaten kommer”, skrev JP Morgan.

Credit Suisse analytiker var inne på ungefär samma spår:

”H&M:s analytikerevent i fredags visade det vi redan sett under de senaste 18 månaderna /…/ H&M har återfått sin dragningskraft (”mojo”) internationellt och kunderna börjar på nytt visa intresse. Givet bolagets momentum borde detta hålla i sig under året, men hur det kommer påverka den jämförbara försäljningen är oklart”, skrev banken enligt Nyhetsbyrån Direkt.

På analysfronten kan det noteras att Jefferies International höjt riktkursen för H&M på fredagen till 140 kronor från 130 kronor, med upprepad behållrekommendation, enligt Nyhetsbyrån Direkt. 

Från makrohåll har det kommit svaga siffror från Tyskland, H&M:s största försäljningsmarknad.  Den tyska detaljhandelns försäljning sjönk 2,0 procent i april, jämfört med föregående månad. Enligt Reuters prognosenkät väntades handeln ha stigit med 0,1 procent jämfört med föregående månad.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies