Det finns idag ett glapp mellan de försäkringsbelopp som är ekonomiskt och socialt fördelaktiga för individer, hushåll och företag i samhället och de köp av försäkringar som faktiskt sker. Ett glapp som, enligt Swiss Re Institute, fördubblats under de senaste 20 åren på grund av bland annat samhällets digitalisering, urbanisering och brist på effektiv innovation.
– Här finns idag en stor potential för försäkringsbolag att minska det glappet och skapa nya intäktsströmmar genom att skapa attraktiva försäkringslösningar som är sömlöst ihopkopplade med partners inom detaljhandeln. Så att man möter konsumenten digitalt när det verkliga behovet uppstår, som exempelvis vid köp av bil, klocka eller en bilbarnstol, säger Esben Toftdahl Nielsen, Co-Founder & CCO på Penni.
Integrerade försäkringslösningar kan göras på flera olika sätt, som att försäkringen paketeras ihop med den andra varan och ingår i köpet, att försäkringen kopplas till den andra varans köpprocess eller att försäkringen erbjuds när kunden letar efter en annan vara på en webbsida och inte är kopplad till själva köpet. Det här gör att försäkringsbolag kan skapa tjänster som når fler och därmed får en lägre försäljningskostnader per enhet.
– Företag kommer att välja de försäkringsbolag som på bästa sätt kan integrera attraktiva, digitala lösningar som skapar ökad kundnöjdhet hos deras kunder. De försäkringsbolag som vill hänga med på den här resan behöver nu se över sina strategier kring de här nya försäljningskanalerna för att bli en attraktiv samarbetspartner så att de inte missar tåget, säger Annette Weber, Chief Sales Officer på Penni.
Genom att digitalisera sina tjänster i nya kanaler, som exempelvis via Penni Connect, kan försäkringsbolagen vara mer närvarande där kundens behov verkligen uppstår och på så sätt öka sin försäljning i framtiden, än om de enbart fortsätter på traditionell väg. Analysbolaget McKinsey spår till exempel att 30 procent av försäkringsbranschens intäkter kommer att komma från de här nya ekosystemen inom några år.
– Vi kan hjälpa försäkringsbolagen att skapa skalbara innovativa lösningar som mycket snabbt kommer ut på marknaden genom våra team med bland annat beteendevetare. Vi sätter ihop bolagen med den tilltänkta samarbetspartnern, via vår plattform, och tar fram en lösning som kopplas till deras produkt inom några månader. Vi är en av de bästa när det kommer till att hjälpa till med digital distribution försäljning för försäkringsbolag. Vi kan försäkringsbranschen, vi kan de nya marknadsplatserna mycket bra tack vare vår internationella erfarenhet och vi kan erbjuda en säljkanal direkt till kund utan mellanled, berättar Espen Toftdahl.
Om Penni
Vi är en mjukvaruleverantör som gör det möjligt för försäkringsgivare att sälja försäkringsprodukter online via alla distributionskanaler med vår white-label-lösning Penni Connect. Penni Connect möjliggör kundresan över olika distributionspartner.
Besök vår hemsida
Besök oss på Linkedin
Läs mer på PenniWhitepaper