1515
Annons

H&M tillbaka på kinesisk näthandelssajt – ”det är jättepositivt”

Foto:Ng Han Guan

Klädjätten H&M:s onlinehandel är åter tillgänglig i Kina via Alibabas näthandelsplattform Tmall efter 16 månaders bojkott.

”Det är klart att det är ett ordentligt fall framåt i Kina”, säger Daniel Schmidt, analytiker på Danske Bank. 

Innehåll från RekomoAnnons

Tänker andra hand i första hand

Fler och fler företag och organisationer inser fördelarna med att tänka begagnat i stället för nytt när de gör om sina kontor. Rekomo hjälper företag att inreda med återbrukade och prisvärda möbler.

– Vi köper, säljer och hyr ut begagnade kontorsmöbler över hela Sverige, förklarar Jonas Åström, VD Rekomo. Vi erbjuder allt från hela arbetsplatser med bord, stolar, skärmväggar, förvaring men även möbler till övriga utrymmen som lounger, fikarum och konferensrum.

Helhetslösning

Jonas Åström menar att det inte är svårare att köpa in begagnad kontorsinredning än att köpa helt nytt.

– Vi är som vilket annat inredningsföretag som helst. Vi har ett stort utbud av återbrukade kvalitetsmöbler och köper in stora kvantiteter så vill man ha en enhetlig möblering löser vi det.

Rekomo hjälper till med allt från att komma med inredningsförslag till leverans och montering.  Dessutom kan de köpa och hämta de gamla möblerna för återanvändning hos andra företag. 

– Många kontorsmöbler och annan inredning är av väldigt bra kvalitet och håller länge. Sådana möbler köper vi gärna in. Även om fler och fler tänker andra hand i första hand slängs det tyvärr fortfarande alldeles för mycket möbler. Är en stolsdyna sliten så kan vi klä om stolen i ett nytt fräscht tyg i den färg kunden vill ha, säger Jonas Åström.

Nytt kontor till halva priset

Ofta går det knappt att se att möblerna är begagnade och många hade nog blivit förvånade om de visste att all inredning i det splitternya kontoret faktiskt är återbrukat. Prislappen för en kontorsrenovering med begagnad inredning brukar hamna på ungefär hälften av vad det hade kostat att köpa in helt nytt. Men även om ekonomin är viktig så är miljöbesparingen den största vinsten.

Attraherar arbetskraft

Många företag har idag hållbarhet som ledstjärna och då ska det naturligtvis även inbegripa kontorsrenoveringen. Och den ökade miljömedvetenheten märks, intygar Jonas Åström.

– Förr köpte man begagnat för att det var billigare, idag har det svängt och nu köper många begagnat främst för att det är bättre för miljön. För många företag är det också ett medvetet val för att locka yngre miljömedvetna medarbetare som vill arbeta på ett företag som tar miljön och hållbarhetsfrågan på allvar. 

På senare tid har även flera offentliga verksamheter genom ramavtal fått förutsättningar att inreda sina lokaler med begagnade möbler. Det är ett stort steg framåt.

Flerårsgaranti och leasingmöjligheter

Marknaden för begagnade kontorsmöbler har utvecklats mycket de senaste åren och Rekomo erbjuder alltid minst två års garanti även på begagnade kontorsmöbler. Det finns också möjlighet att hyra eller leasa möbler.

– Kunden kan välja om man vill hyra en månad eller över en längre period. Företagen får en ökad flexibilitet och kan anpassa sitt kontor efter olika behov, säger Jonas Åström.

Om Rekomo
Rekomo säljer, köper och hyr ut begagnade kontorsmöbler till kontor i hela landet och har erbjudit återvunna och prisvärda kontorsmöbler sedan 1992. Grunden i affärsidén är hög kundnöjdhet och låg miljöpåverkan – det är lika viktigt att kunden ska bli nöjd med sitt kontor som att rädda miljön. 

Läs mer på rekomo.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rekomo och ej en artikel av Dagens industri

Idogen sparar in på kostnaderna – pausar två program

Styrelsen i forskningsbolaget Idogen har beslutat att ytterligare intensifiera sitt fokus på Ido 8-programmet. Inom kort kommer Idogen att starta den kliniska fas 1/2a-studien av läkemedelskandidaten inom Ido 8-programmet för patienter som lider av blödarsjuka vilka har utvecklat antikroppar mot sin livsnödvändiga faktor VIII-behandling.

Det skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Beslutet att göra tillfälligt uppehåll i Ido T- och Ido Aid-programmen i kombination med andra effektiviseringar gör att bolaget kraftigt kan sänka de löpande kostnaderna. Kostnadsbesparingarna kommer att leda till att de sammanlagda budgeterade kostnaderna minskar med 66 procent 2023 jämfört med 2022, enligt bolaget, som fortsätter med att samtal kommer att inledas med fackliga organisationer för att anpassa organisationen.

När ”proof of concept” uppnåtts inom Ido 8-programmet kan arbetet med Ido T-programmet återupptas och nya program startas, skriver Idogen. 

”Att vi nu accelererar vår satsning och fokus på Ido 8-programmet är ett strategiskt vägval för att maximera värdet på bolaget här och nu - och på medellång sikt. Genom detta offensiva vägval vill styrelsen försäkra sig om att vi fullt ut fokuserar våra resurser på att uppnå proof of concept samtidigt som vi effektiviserar verksamheten och därmed väsentligt sänker de löpande kostnaderna för bolagets dagliga drift”, kommenterar bolagets ordförande Joakim Söderström. 

Ett positivt utfall i Ido 8-programmet kommer att validera teknologiplattformen, heter det.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera