1515

Guldpriset stiger på nytt – Bank of America spår prisrally

Foto:Colourbox

Guldpriset stiger på onsdagen och handlas återigen för över 1.700 dollar per uns. På Stockholmsbörsen avancerar de båda guldbolagen Lundin Gold och Semafo över 4 procent.

På tisdagen kom dessutom Bank of America med en ny analys som säger att priset nästan kan ha fördubblats om ett och ett halvt år.

Innehåll från American ExpressAnnons

Kräsna kunder kräver kvalitet

Foto: Istock photo
Foto: Istock photo

Den svenska krogbesökaren blir allt mer påläst, nyfiken och krävande. Det är bra för branschen, menar Rune Ballote, kökschef på Gastrotek Zink i Stockholm.

I en tid då världen öppnar igen är det spännande tider för restaurangerna. De som har använt tiden till att utveckla och förfina sitt koncept kan nu skörda frukterna av det uppdämda behovet av att mötas och socialisera.

Vill du också bjuda en vän på tvårättersmiddag utan kostnad? Läs mer om American Express Platinum och vilka förmåner som ingår. 

Rune Ballote kom till Sverige från Mexiko för tio år sedan och har arbetat sig upp i Stockholms krogvärld. I dag är han kökschef på Gastrotek Zink på Grev Turegatan 20. Och det har varit ett intressant decennium.

– Den stora förändringen under de här åren har varit att folk blivit betydligt mer kunniga och intresserade av mat och vin. Vi ser att många lagar mer avancerad mat hemma, läser fler kokböcker och går oftare på restaurang med sina vänner och kollegor.

Mer kunskap, högre standard

Sociala medier har påeldat trenden – på Instagram och Youtube kan nyfikna matälskare följa sina favoritkockar och drömkrogar, vilket väcker nyfikenhet och bidrar med kunskap. Rune Ballote menar att det är en mycket positiv utveckling.

– Det höjer standarden på matkulturen, framförallt i de större städerna. Gästerna är mer medvetna kring vad de äter, och frågar allt oftare efter ursprung och ekologiskt. När folk ställer högre krav måste vi som restauranger också höja ribban i vårt arbete.

På Gastrotek Zink tar sig detta bland uttryck i att mathantverket fått en mer framträdande roll i köket. Man gör bland annat sin egen chark istället för att köpa billigt i bulk.

Grönare på tallriken

Men den kanske mest framträdande trenden i dag och framöver tror Rune Ballote är den gröna omställningen i samhället.

– Att äta mer grönsaker är bra både för hälsan och klimatet – det vegetariska borde enligt min mening utgöra 70 procent av menyn på en restaurang. Vi jobbar mycket mer säsongsbetonat i dag och köper en hel del av våra grönsaker från gården Lilla Labäck utanför Lidköping. Gästerna kan vara trygga med att de får närodlade och obesprutade råvaror. Det vi inte serverar direkt använder vi till fermentering och inläggningar.

Rune Ballote tror att dessa trender med mathantverk, kvalitet, ursprung och vegetariska val bara kommer att öka i omfattning under de kommande åren. Och om pandemin ebbar ut på allvar väntar strålande tider för restaurangbranschen.

– Det är väldigt tydligt att folk längtar efter att mötas och äta gott tillsammans. Både vi och våra gäster har haft stort tålamod under den här tuffa tiden, men nu kan vi gasa på igen.

Med Dining by Amex kan du nu få tre stycken tvårättersmiddagar på utvalda restauranger i Stockholm – bland annat Gastrotek Zink. Läs mer här! 

Mer från American Express

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med American Express och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?