ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Penningtvätthärvan

Göran Persson: Kundernas ilska över skandalen har minskat

  • Swedbanks styrelseordförande Göran Persson. Foto: Joey Abrait

Många bankkunder var upprörda efter Swedbanks penningtvättsskandal tidigare i år, men enligt undersökningar har ilskan minskat betydligt.

Det sade Swedbanks styrelseordförande Göran Persson till reportrar vid PwC:s Finansdagen i Stockholm på tisdagen, enligt Bloomberg News.

Swedbank tittar för närvarande på alla sina möjliga tillkortakommanden och arbetar med att åtgärda dem.

"Det är mycket bekymmersamt och utmanande för oss, och en mycket svår uppgift som tar upp mycket av min tid", sa styrelseordföranden som inte vill kommentera frågan om eventuella kommande myndighetsböter.

Samtidigt behöver Swedbank fortsätta utveckla en bank som är en av Europas mest avancerade och effektiva, uppgav han vidare.

Beträffande bolånekonkurrensen uppger Göran Persson att de gamla spelarna SEB och Nordea har blivit mer aktiva igen.

"Det innebär att konkurrensen har intensifierats", sade han.

Angående regeringens planer på att införa en ny bankskatt sade Göran Persson att det historiskt inte har varit lyckosamt att införa nya skatter på finanssektorn i en tid när ekonomin försvagas.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies