ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Kinasmäll för GM – försäljningen rasade

  • Baojun 530 Foto: Wikimedia Commons

På Kinas vikande fordonsmarknad tog amerikanska General Motors en hård smäll i andra kvartalet. Försäljningen rasade med 12,2 procent i andra kvartalet, vilket var fjärde kvartalet i rad med fallande försäljning.

Handelstullar, en växande oro för att handelskriget ska eskalera och även hårdare konkurrens i det för GM viktiga segmentet mellanstora stadsjeepar pressade biljättens försäljning till 753.936 levererade fordon i kvartalet.

GM:s lågprismärke Baojun noterade en minskad försäljning med 31,8 procent jämfört med samma period i fjol, samtidigt som lyxmärket Cadillac ökade sin försäljning med 36,6 procent.

GM sålde 3,64 miljoner fordon i Kina förra året, ner från 4,04 miljoner 2017. Biljätten har planer på att lansera runt 20 nya modeller eller varianter på äldre modeller i år, skriver Reuters.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies