ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Global Gaming rasar 44 procent – vd:n: ”Är marknadsföringskostnaden som är för hög"

Global Gaming rasar på First North efter att bettingbolaget vinstvarnat och dragit in den föreslagna utdelningen. 

"Vi har haft lägre intäkter, förvisso, men det är marknadsföringskostnaden som är för hög", säger vd Joacim Möller till Nyhetsbyrån Direkt.

I det första kvartalet minskade bolagets intäkter med 36 miljoner kronor till 163 miljoner kronor till följd av utvecklingen på den svenska marknaden i och med omregleringen. Samtidigt minskade resultatet mer, med nästan 75 miljoner kronor jämfört med samma kvartal föregående år, från +29 till runt -45 miljoner kronor.  

"Annonseringen i tv, tunnelbana och utomhus bestäms månader i förväg, så det är inte bara att vrida av nyckeln, även om det är gjort nu så ser vi inte effekten av det förrän i kvartal två", säger Joacim Möller.

I december 2018 stämde Konsumentombudsmannen (KO) bolaget. KO menade att bolagets marknadsföring av Ninja Casino stred mot måttfullhetskravet i lotterilagen.

Eftersom bolaget inte ansåg att ärendet innebar någon ekonomisk risk skickades inget regulatoriskt pressmeddelande, och informationen nådde den breda marknaden först i samband med rapporten den 28 februari, vilket bidrog, utöver ett sjunkande resultat i det fjärde kvartalet, till att aktien rasade 40 procent på rapportdagen och ytterligare 15 procent dagen efter.

Det fick vd Joacim Möller att den 1 mars gå ut i ett pressmeddelande där han sade att kursreaktionen var överdriven och att det inte fanns någon anledning till oro sig för bolagets framtid. Han pekade bland annat på att fjärde kvartalet var det näst bästa i företagets historia sett till omsättning. 

"Med en utdelning på 3 kronor visar företagets styrelse att de fortsatt tror på verksamheten", sade Joacim Möller även då i pressmeddelandet. 

I dag säger han att syftet framförallt var att lugna marknaden angående stämningen från KO.

"För det var många som trodde att vi skulle gå i konkurs på grund av KO-stämningen, vilket ju är helt absurt", säger han.

Men hur ser du på uttalandet att utdelningen var ett tecken på att det fanns en tro på bolaget, i dag?

"Utdelningen var ett tecken på att det fanns en tro, ja absolut! Men sedan har det ju hänt grejer sedan dess."

Eskalerade problemen under mars?

"Nu sitter inte jag i styrelsen, men som jag har tolkat dem så är det främst intäktssidan som de trodde skulle stabilisera sig på en högre nivå för hela marknaden, men det kan jag bara spekulera i", säger Joacim Möller.

Utvecklingen sedan rapportdagen har alltså gett styrelsen kalla fötter och den nu väljer att dra tillbaka förslaget om utdelningen, som motsvarade 98 procent av årets resultat men som motiverades av bolagets starka kassa.

 "I en sådan här marknad, oaktat vår marknadsföringsspendering, för den kan vi påverka själva och den kommer vi att påverka, så är det bra att ha muskler genom att ha kvar pengar i kassan", säger Joacim Möller till Direkt.

På måndagen var bolaget aktien ner 44 procent. Sedan en kurstopp i slutet av november förra året har bolaget förlorat närmare 78 procent av börsvärdet.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies