ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Försäljningslyft för lyxmodebolaget – aktien rusar

  • Foto: Waldo Swiegers

Det brittiska lyxmodebolaget Burberrys försäljning i jämförbara butiker steg med 4 procent under det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Analytikerna hade i snitt väntat sig att siffran skulle landa på omkring 2 procent enligt Reuters. 

Totalt landade Burberrys försäljning på 498 miljoner pund under kvartalet som avslutades den 29 juni vilket kan jämföras med 479 miljoner pund under samma period i fjol. 

Bakom försäljningslyftet lurar enligt Burberry bland annat ett bra mottagande för designern Riccardo Tiscis nya kollektion. 

”Vi ökade tillgängligheten på produkter designade av Riccardo samtidigt som vi fortsatte att ändra konsumenternas uppfattning av vårt varumärke och linjera vårt nätverk mot vår nya kreativa vision. Mottagandet hos konsumenterna var väldigt lovande och vi hade en stark tillväxt för våra nya kollektioner”, säger Marco Gobbetti, vd för Burberry, i ett pressmeddelande. 

Försäljningssiffrorna fick ett varmt mottagande på Londonbörsen och aktien rusar med 6,6 procent i den inledande handeln. 

Burberry upprepar även sin prognos för helåret. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies