1515
Annons

Formpipes vd säljer aktier för flera miljoner – ”privatekonomiska skäl”

Formpipes vd Christian Sundin har under torsdagen sålt 300.000 aktier i bolaget.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Innehåll från Green CargoAnnons

Green Cargo storsatsar på transporteffektivt nätverk

Till 2023 vill Green Cargo satsa på tillväxt inom den intermodala trafiken med ett helt nytt nätverk. Det innebär ökad transportfrekvens, kortare ledtider och högre punktlighet – men också konkurrenskraftiga priser.

– Om vår ansökan godkänns kommer vi att kunna erbjuda ett effektivt nätverk för intermodala transporter som en del av vårt befintliga transportnätverk. Det innebär kapade ledtider med upp till cirka 30 procent, högre transportfrekvens och framför allt bättre punktlighet. Hanteringen blir förenklad, fyllnadsgraden högre och därmed blir marknadspriserna konkurrenskraftiga och förutsägbara. Det här är faktorer som kunderna efterfrågar, säger Ted Söderholm, vd på Green Cargo.

Läs mer om Green Cargos storsatsning här 

Den största potentialen för icke-organisk tillväxt för järnvägstransporter finns i den internationella godstrafiken som genererar miljontals långväga lastbilstransporter per år i Sverige. Faktorer som stigande bränslepriser och en utbredd förarbrist i Europa har drivit upp fraktpriserna för fjärrtransporter på väg. Detta har lett till en ökad efterfrågan på intermodala transporter, där exempelvis en container eller trailer utnyttjar flera trafikslag i transportkedjan.

– En enda lokförare kan med ett eltåg dra 40–50 enheter på räls, i jämförelse med 40–50 lastbilar som kräver lika många förare på E4:an när det samtidigt råder förarbrist. Det är resurseffektivt att använda den kapacitetsstarka järnvägen den långa sträckan mellan en hamn och en kombiterminal. Samtidigt skapas en efterfrågan på fler lokala, kortare lastbilstransporter när godset ska till eller från kombiterminalen, säger Ted Söderholm.

En kraftfull hållbarhetssatsning

Det nya nätverket skapar förutsättningar för en godsvolymtillväxt på två miljoner ton, vilket motsvarar tio procent av Green Cargos hela transportvolym i dagsläget – eller en fördubbling av den befintliga intermodala trafiken.

– Det här är en ansökan som innehåller en kraftfull hållbarhetssatsning. Dels innebär den en helt avgörande åtgärd för omställningen till ett klimatsmart och transporteffektivt samhälle med att flytta gods från väg till järnväg, dels kommer den stärka Green Cargos långsiktiga lönsamhet. Men framför allt får fler transportköpare tillgång till en effektiv logistiklösning, säger Ted Söderholm.

Nyfiken på våra direktlinjer? Läs mer här 

Om Green Cargo
*
Green Cargo har utvecklat en app som effektiviserar styrningen av hela vagnsflottan. Med en smartare vagnsstyrning maximeras nyttjandet av egna vagnar. 

* Frekvensen i nätverket ökas vilket kapar ledtider genom fler direktförbindelser och snabbare hantering på bangårdarna då tågen byggs smartare. 

* Med bättre vagnssammansättning kan tågen köra i högre hastigheter vilket i sin tur också påverkar punktlighet och ledtider positivt. Då kan också järnvägens kapacitet utnyttjas mer effektivt.

 

Mer från Green Cargo

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Green Cargo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?