ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Förlustkvartal för e-handelsbolaget – marginalen tyngdes av reor

E-handelsbolaget Boozt redovisade ett rörelseresultat på minus 21 miljoner kronor under det första kvartalet 2019 vilket kan jämföras med minus 6,4 Mkr under samma kvartal i fjol. 

På onsdagen var det dags för Boozt att presentera sina siffror för det första kvartalet. Nettoomsättningen landade på 712,4 Mkr vilket var en ökning på 29 procent jämfört med de 551,9 Mkr bolaget redovisade under samma kvartal i fjol. 

”Det genomsnittliga ordervärdet minskade under första kvartalet på grund av fler returer. Det genomsnittliga bruttoordervärdet var dock oförändrat jämfört med föregående år då de lägre priserna uppvägdes av att antalet varor per order ökade, drivet av de nyare kategoriernas starka tillväxt”, skriver Hermann Haraldsson, vd för Boozt, i rapporten. 

Bruttomarginalen landade på 37,9 procent vilket var en minskning från de 39,1 procent bolaget redovisade under samma period 2018. 

”Bruttomarginalen var fortsatt pressad av försäljningen av lageröverskott från höst/vintersäsongen 2018 som gällde för branschen generellt. Konsekvensen av föregående år uppvägdes delvis av att vi hade ett större lager av kampanjvaror och resulterade i en bruttomarginal som var 1,3 procentenheter lägre än föregående år”, skriver Hermann Haraldsson. 

Bolaget upprepar även sin prognos om en nettoomsättningstillväxt på över 27 procent för helåret 2019 samt en förbättrad rörelsemarginal jämfört med 2018. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies