ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Förlusten ökar för krisande modebolaget

  • Jonas Ottosson, vd för Venue Retail Group, VRG. Foto: Joey Abrait.

Det krisande modebolaget VRG, som befinner sig i rekonstruktion, rapporterar ett resultat efter skatt på minus 17 miljoner kronor, i första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det är en ökning jämfört med motsvarande resultat föregående år som landade på minus 3,4 Mkr.  

Nettoomsättningen landade på 190,5 Mkr i det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, jämfört med 211,9 Mkr motsvarande period föregående år. 

Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 4 procent under kvartalet. Antalet butiker uppgick till 114 jämfört med 123 butiker föregående år.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,4 procent, vilket är en minskning med 3,7 procentenheter.

Den minskade försäljningen förklaras delvis med att Black Friday inföll en vecka senare än föregående år. Bolagets vd Jonas Ottoson framhäver dock att onlineförsäljningen ökat med 16 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. 

”Bolaget har en bra grund - men vi måste nu snabbare avveckla det som gör bolaget olönsamt och förstärka de värden som finns i vår online, större butiker och egna varumärken”, skriver Jonas Ottoson i vd-ordet. 

Bolaget, som äger varumärken som Rizzo, Handskmakaren, Don Donna och A-TO-B, befinner sig i rekonstruktion sedan den 20 november för att ge bolaget utrymme att genomföra nödvändiga ”operativa och organisatoriska förändringar”. 

Enligt den preliminära planen kommer oprioriterade fordringsägare erbjudas ett 25-procentigt ackord, dessutom planeras en företrädesemission om minst 40 Mkr under sommaren 2020 som garanteras fullt ut av bolagets huvudaktieägare. Ulf och Bo Eklöf och Varenne.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer