ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Fordonsjätten Daimler vinstvarnar för helåret – igen

Daimlers problem fortsätter. På fredagsmorgonen kom bolaget med sin fjärde vinstvarning på drygt ett år – knappt tre veckor efter bolaget senast tvingades gå ut och sänka förväntningarna. 

Den tyska fordonsbjässen bedömer nu att rörelseresultatet för helåret 2019 kommer att landa ”signifikant under föregående års nivåer”. Beskedet tog marknaden på sängen eftersom Daimler vinstvarnade så sent som för tre veckor sedan. Då spådde Daimler att rörelseresultatet för helåret skulle landa i linje med fjolåret. 

Den nysänkta prognosen beror främst på bolagsspecifika faktorer men Daimler nämner även att utsikterna ska ses i ljuset av en lägre tillväxt på fordonsmarknaderna än väntat.  

Bakgrunden till det plötsliga resultatfallet är ny information som har lett till reviderade riskbedömningar kring återkallelser av bilar med defekta krockkuddar från Takata. Reserveringarna för detta har ökat med 1 miljard euro. Dessutom väntar sig Daimler att kostnaderna för rättsliga förfaranden och åtgärder inom Mercedes-Benz Diesel, som anklagats för utsläppsfusk, kommer öka med 1,6 miljarder euro. 

Slutligen så har styrelsen, i sin portföljöversyn, tagit beslut som innebär att resultatet inom Mercedes-Benz Vans tyngs med 0,5 miljarder i det andra kvartalet.

I maj efterträdde den Västerviksbördige Ola Källenius mångårige Daimler-vd:n Dieter Zetscheden på den tunga posten.

”Det verkar som att den nya ledningen försöker städa upp och ta itu med bolagets nyckelproblem”, uppgav en analytiker på Evercore till Financial Times.

Daimler släppte även preliminära siffror för det andra kvartalet. Bolagets rörelseresultat väntas uppgår till 1,6 miljarder euro, ner från 2,6 miljarder under samma period i fjol. Detta beskriver Daimler som ”signifikant under marknadens förväntningar”.

För Daimlers olika divisioner varierar utvecklingen. Helårsprognosen för rörelsemarginalerna inom Mercedes-Benz Cars och Mercedes-Benz Vans sänks. För lastbils- och bussenheterna, som konkurrerar med Volvo och Traton (Scania/MAN), ligger prognoserna fast när det gäller rörelsemarginalerna.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies