1515
Annons

Flygjätten sänker kostnadsguidningen – spår stark efterfrågan

Lågprisflygbolaget Southwest spår att omsättningen per tillgänglig passagerarmile (RASM) kommer öka med 3-5 procent i tredje kvartalet. Det framgår av en guidning på onsdagen, från att ha noterat 6,8 procent kvartalet innan och 1,2 procent i jämförbart kvartal i fjol.

Innehåll från Guide GlovesAnnons

“Handskprofessorn” som skyddar personalen – och budgeten

I mångas ögon har arbetshandskar en uppgift – att skydda händerna från skador. Eric Vallery, innovationschef på Guide Gloves, menar att rätt handskar även påverkar produktivitet såväl som sjukfrånvaro och därmed sista raden på företagets resultaträkning.

En arbetsskada kostar mycket. Framför allt kan det vara en personlig tragedi för den anställda, som utöver sjukskrivning med inkomstbortfall dessutom kan dra på sig långdragna, till och med livslånga, men. Eric Vallery, innovationschef på Guide Gloves, kallas skämtsamt för ”handskprofessorn” av kollegor och kunder och kan det mesta som är värt att veta om händer och hur de används. För honom är det en självklarhet att personalen förses med handskar som skyddar mot riskerna som finns i arbetet.

Men det finns fler anledningar till att en finanschef eller till och med en vd bör intressera sig lika mycket som skyddsombudet för valet av handskar. Handskar utvecklade specifikt för företagets omständigheter säkerställer även optimal produktivitet och kvalitet på slutprodukter, menar Eric Vallery.

– En arbetshandske ska inte bara ge gott skydd, om den inte är tillräckligt smidig kan det leda till produktivitetstapp på flera procent, eller ännu värre att medarbetare slarvar med säkerheten och utför moment med fel handskar, eller utan några handskar alls. En säker handske som begränsar medarbetaren kan ironiskt nog, utöver produktivitetsbortfall även leda till fler skador, säger Eric Vallery.

För den som arbetar inom produktion är händerna det allra viktigaste verktyget. Därför är det viktigt att de handskar som används på en arbetsplats är anpassade efter de specifika moment som ska utföras just där. Eric Vallery och hans kollegor är ofta ute på besök hos sina kunder för att utveckla handskarna tillsammans med dem.

– Alla arbetsplatser har sina egna utmaningar och förutsättningar. Som innovationsledare behöver vi på Guide känna kunden bättre än någon annan. Innovation handlar inte bara om att vara banbrytande utan innovationen måste också fylla ett verkligt värde och förbättra för kunden.

Med över 30 år i branschen har Guide Gloves en lång erfarenhet av att hjälpa människor att skydda sina händer och använda dem på bästa sätt. Men den långa erfarenheten gör inte att man endast håller fast vid gamla beprövade metoder eller kör i samma hjulspår. Eric Vallery menar att produktutvecklingsteamet på Guide Gloves ständigt arbetar för att utveckla nya lösningar för sina kunder.

– Vi strävar alltid efter att vara den mest effektiva, hållbara och innovativa tillverkaren av professionella arbetshandskar. Vi arbetar ständigt med nya metoder och material för att förbättra användarens säkerhet och prestationsförmåga, och använder oss av teknologi och innovation för att utveckla hållbara lösningar för att möta dagens och morgondagens behov.

Läs mer om hur Guide Gloves arbetar med innovation, eller boka in oss på besök där vi ser över era behov. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Guide Gloves och ej en artikel av Dagens industri

H&M:s vd i intervju: ”Vi måste gasa och bromsa samtidigt”

Helena Helmersson är vd för H&M
Helena Helmersson är vd för H&MFoto:Jack Mikrut

En myriad av pressande omvärldsfaktorer får H&M-gruppen att justera ner sina investeringsplaner.

Bland det som påverkas är enligt vad vd Helena Helmersson säger i en intervju den pågående utrullningen av nya butikskoncept, en satsning som bolaget självt betecknar som ett av sina viktigaste fokusområden.

H&M:s första, och hittills enda, kapitalmarknadsdag i början av 2018 pekades på behovet av att få upp försäljningen i bland annat de fysiska H&M-butikerna som ju utgör den absoluta majoriteten av gruppens olika butiksvarumärken. Med start 2019 började nya butikskoncept rullas ut och processen är pågående.

Tidigare på torsdagen uppgav H&M att investeringarna (capex) gradvis justerats ner och att nivån för innevarande räkenskapsår nu väntas landa på 6-7 miljarder kronor. I början av året talades om cirka 10 miljarder.

”Vi har effekter av en pandemi som vi jobbat oss igenom, vi har geopolitiska utmaningar, hela industrin och hela världen påverkas av att det är ett krig, US-dollarn är i taket och energipriserna är superhöga. Det gör att vi måste gasa och bromsa samtidigt. Gasa på det vi vet är rätt i våra mer långsiktiga planer och så måste vi bromsa på annat”, säger H&M-gruppens vd Helena Helmersson till Nyhetsbyrån Direkt.

Hur påverkar neddragningen av capex utrullningen av nya butikskoncept?

”Det är exakt sådant vi tittar på inför nästa år i och med att vi sett så många externa faktorer (som gått åt fel håll, reds anm). Det här är ett av våra viktigaste fokusområden så det är klart att man försöker skydda det då. Det har gradvis påverkats tidigare och då väljer man vilka initiativ inom den fysiska butiken vi ska prioritera först. Och det är exakt den övningen som pågår även nu”, säger Helena Helmersson och fortsätter:

”Det finns många olika trådar att dra i när vi optimerar och förändrar en butik. En är så klart formatet, att bygga om en butik är så klart mest kostsamt. Däremot är det inte alls lika kostsamt att till exempel säkerställa att vi har rätt sortimentsblock i rätt butik”.

H&M-gruppen ska genomföra ett åtgärdsprogram för att ytterligare effektivisera verksamheten. Totalt beräknas det leda till årliga besparingar om cirka 2 miljarder kronor, besparingar som bedöms bli ”synbara” under andra halvåret 2023.

Vd:n vill inte precisera vad synbart innebär, alltså hur stor del av besparingarna som väntas få effekt andra halvan av nästa år.

”Vi talar om inköp av tjänster, hyror vid våra kontor, det handlar om resor och så handlar det om organisationseffektivitet. Och den delen, som är ganska stor av den här pengen (2 mdr), kan man inte ta allt på en gång utan vissa effekter kommer lite senare”, säger Helena Helmersson. 

Hur stor del av besparingen handlar om personalneddragningar?

”Vi ska se till att vår organisation är konkurrenskraftig, effektiv och att vi är flexibla. Då finns det vissa saker att göra i organisationen och tyvärr kommer det i vissa delar att drabba våra medarbetare inklusive konsulter”, säger vd:n.

I det tredje kvartalet pressades H&M:s rörelseresultat med ungefär 1,5 miljarder kronor av ökade råvaru- och fraktkostnader i kombination med en starkare amerikansk dollar. Detta trots att H&M genomfört prishöjningar.

Hur stor är risken att det blir en ännu större resultatbelastning i det fjärde kvartalet?

”Omvärldsfaktorerna är fortfarande väldigt osäkra för det fjärde kvartalet. Däremot kan vi, vilket vi gjort nu, ta medvetna beslut hur vi sätter priserna mot kund. Hur mycket ser vi att kunden kan ta, hur ser det ut per marknad och per segment i sortimentet. Var kan vi höja och inte. Men vi kommer absolut att anpassa prissättningen utifrån omvärldsläget”, säger Helena Helmersson.

Vid 13-tiden på torsdagen var H&M-aktien ned cirka 3,5 procent till drygt 102 kronor. Helena Helmersson äger drygt 19.000 aktier värda knappt 2 miljoner kronor.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera