1515
Annons
Annons

Fem saker du ska ha koll på innan börsen öppnar

Foto:Robin Benigh

Lastbilskoncernen AB Volvos försäljning av UD Trucks är nu undertecknad medan spanska Agile Content lägger ett rekommenderat bud på Edgeware. Här är fem saker du ska ha koll på innan börsen öppnar. 

Lastbilskoncernen AB Volvo och japanska Isuzu har tecknat ett bindande avtal om en försäljning av UD Trucks till ett värde av omkring 20 miljarder kronor. Affären väntas ha en positiv resultateffekt för Volvo på omkring 2 miljarder kronor och öka nettokassan med omkring 20 miljarder kronor. Försäljningen aviserades för första gången i december 2019 men försenades av covid-19-pandemin. 

Oljebolaget Lundin Energy redovisade ett ebitda-resultat på 516 miljoner dollar. Det är något högre än de 510 miljoner dollar som var väntat, enligt Infronts sammanställning av åtta analytikers estimat. Bolaget skruvar även upp produktionsprognosen för helåret.

Skogsbolaget SCA redovisade ett ebitda-resultat exklusive jämförelsestörande poster på 1.032 miljoner kronor, jämfört med prognosen på 908 Mkr som Infront har sammanställt av tolv analytikers estimat. Omsättningen kom dock in lägre än väntat och uppgick till 4.338 Mkr mot väntade 4.678 Mkr.

Spanska Agile Content har lagt ett rekommenderat bud på teknikbolaget Edgeware på 9,7 kronor per aktie. Det motsvarar en premie på 34,7 procent jämfört med torsdagens stängningskurs på 7,2 kronor per aktie. Aktien noterades på Stockholmsbörsen i december 2016 med teckningskursen 29 kronor per aktie. 

På rekommendationsfronten har Carnegie enligt Nyhetsbyrån Direkt höjt riktkursen för Sinch till 1.065 kronor, från tidigare 950 kronor. Rekommendationen köp upprepas. SEB har i sin tur skruvat upp riktkursen för BHG till 180 kronor från tidigare 165 kronor efter torsdagens rapport. Rekommendationen köp upprepas. 

Innehåll från TemenosAnnons

Därför behöver bankerna molnet i kapplöpningen mot nollutsläpp

Kalliopi Chioti, Chief Environmental, Social and Governance Officer på Temenos.
Kalliopi Chioti, Chief Environmental, Social and Governance Officer på Temenos.
Kalliopi Chioti, Chief Environmental, Social and Governance Officer på Temenos.
Kalliopi Chioti, Chief Environmental, Social and Governance Officer på Temenos.

Bankerna har påskyndat införandet av molnlösningar för att sänka kostnader och förändra kundupplevelser.

– Medan pandemin krävde proaktiva lösningar på omedelbara utmaningar handlar det nu om kapplöpningen mot nollutsläpp. Bankerna har insett att molnet kan vara en del av lösningen, säger Kalliopi Chioti, Chief Environmental, Social and Governance Officer på det internationella mjukvaruföretaget Temenos.

Temenos utökar positionen som ESG-ledare i Dow Jones Sustainability World and Europe Index – läs mer här. 

Digitaliseringen bland banker har fram till nu i första hand skett eftersom banker har varit under finansiell press och vill möta kundernas efterfrågan på snabbare tjänster. Molnet har gjort det möjligt att påskynda nya innovativa lösningar, minska kostnaderna och ge kunden en bättre upplevelse. 

Men det är också en förutsättning för att lyckas i framtiden och nå nollutsläpp. Jämfört med gamla tiders it-infrastruktur, kan molntjänster erbjuda en teknologi som står för små koldioxidutsläpp. Ledande leverantörer av molntjänster räknar med att företag som använder sig av deras tjänster orsakar omkring 95 procent mindre koldioxidutsläpp.

Saken är ganska klar: banker och andra som har satt upp ambitiösa mål om att nå nollutsläpp, kommer inte att klara det målet utan att införa fler molnlösningar.

ESG som affärsidé

Företaget Temenos är specialiserat på bankprogramvara och har miljö-, social- och bolagsstyrning, ESG, som affärsidé. Med Temenos molnbanksplattform kan banker få en överblick över hur de hanterar sina utsläpp och vägledning om hur man når målet att vara helt utsläppsfria. Man har också valt att samarbeta med företag som helt och hållet använder sig av förnyelsebar energi.

Samtidigt erbjuder Temenos sina kunder tillgång till den absolut senaste mjukvaran och möjligheten att accelerera digitaliseringen. Detta motsäger myten om att man måste göra mindre för att minska sitt ekologiska avtryck. I Temenos molntjänst går det att kombinera digitalisering med tillväxt.

Ett exempel är den italienska banken Flowe, en molnbaserad bank uppbyggd på gröna principer. Ett halvår efter att banken lanserades 2020 hade den fått 600 000 nya kunder. Med hjälp av Temenos kan Flowe växa hållbart och överföra fördelar till kunderna för en renare, grönare planet och ett bättre samhälle. Flowe är den första banken i Italien som är klimatneutral och har certifierats som B-corp.

Miljöprofil lika viktig som finansiella tjänster

Hur viktigt är det då för ett en bank att vara klimatneutral? Faktiskt viktigare än man kan tro. Konsumenter blir alltmer medvetna om att deras val också har en klimatpåverkan. Det här gäller i synnerhet unga konsumenter. Millennials-generation väntar på att ärva 68 biljoner dollar om mindre än tio år. Bankerna kommer inte ha råd att bortse från deras preferenser. I dag är en banks miljöprofil minst lika viktig som de finansiella tjänster den tillhandahåller.

Miljömedvetna kunder har redan pressat på så att 27 gröna banker i tolv länder startade under 2020 och ytterligare 25 länder väntas följa efter snart. Tre av fem bankkunder i Storbritannien uppger att de vill att deras bank ska ”göra mer för att skapa ett positivt socialt och miljömässigt avtryck”. 

Genom att ge den enskilde kunden ökad insyn med hjälp av molntjänster, kan bankerna bygga appar som ger kunderna möjlighet att överblicka vilka klimatavtryck deras konsumtion ger. På så sätt blir det lättare att fatta klimatneutrala köp- och investeringsbeslut. Det handlar helt enkelt om en harmonisering mellan miljömedvetenhet och kloka och stabila finansiella beslut.

En nyckelkomponent i omställningen

En av bankernas stora utmaningar är att fastställa vilka företag som är genuint inriktade på klimatneutrala avtryck och vilka som använder sig av ”greenwashing” för att framstå som mer attraktiv att investera i. Lyckligtvis råder nu mer transparens än någonsin tidigare. Dow Jones Sustainability Index (DJSI) och Carbon Disclosure Project (CDP) har visat sig fungera bra och betygsätter ledande företag som lever upp till ESG.

Banksektorn har just nu möjligheten att driva på förändringar i miljövänlig riktning genom att föregå med gott exempel. Med klimatmedvetna banker kan deras kunder utvecklas till smarta och hållbara organisationer.

En bank som gör precis detta är kanadensiska EQ Bank, som helt och hållet sköts i molnet. Nyligen deklarerade banken att den har blivit helt klimatneutral. Bankens vd, Andrew Moor, slog fast ”att berika kanadensares liv kan och bör ske parallellt med övergången till lägre koldioxidutsläpp”. Molnbaserade lösningar är en nyckelkomponent i hela den omställningen.

Och det är just detta det handlar om: innovationer och att möta miljömässiga utmaningar går hand i hand. Digitalisering är beroende av hållbarhet. Och vice versa.

Läs mer om Temenos världsledande mjukvarulösningar för banker 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Temenos och ej en artikel av Dagens industri