Annons

Fed: Pandemins utveckling avgörande för ekonomin

Fed-chefen Jerome Powell.
Fed-chefen Jerome Powell.Foto:Tasos Katopodis

Den amerikanska centralbankens medlemmar oroas över landets ekonomiska framtid, då covid-19 av allt att döma kommer fortsätta hämma utvecklingen och utgöra ett hot för finansväsendet. 

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AJ produkterAnnons

4 smarta knep för att få in träning på arbetstid

Många tycker att det är svårt att få tiden att räcka till och träning är kanske en av de saker som prioriteras bort när schemat är fullt. 

Men att vi rör på oss är viktigt – och det finns sätt att få in rörelse på arbetstid. 

Allt för det aktiva kontoret 

Även för den som hinner träna på kvällen är rörelse under dagen viktigt. Intensiva pass på kvällstid väger nämligen inte upp 8 timmars stillasittande. Att sitta stilla allt för mycket  kan leda till diabetes typ-2, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar. 

Att variera mellan att sitta och stå på jobbet och ta regelbundna pauser för att röra på dig är bra, men det finns fler knep att ta till.

1. Träna på lunchen

Att träna på lunchen är kanske det första man tänker på när det kommer till träning på jobbet. Det blir en välbehövlig paus från arbetet som gör att du får mer energi att ta dig genom eftermiddagen. Om det inte finns möjlighet till ett rejält träningspass är en skön promenad i raskt tempo ett bra alternativ – både för rörelse, frisk luft och D-vitamin. 

2. Smygträna under bordet

Det finns massor av  övningar du kan göra när du sitter vid skrivbordet. Små benlyft  är ett exempel. Lyft ett ben i taget från golvet, för att sedan lyfta hela benet ett par centimeter över stolsdynan. Flexa foten och dra knät lite mot dig för att sedan trycka hela vägen ut igen.  Om du har en snurrbar stol kan du träna bålen genom att lyfta båda fötterna ett par centimeter från golvet och spänna magmusklerna samtidigt som du vrider underdelen av kroppen.

Insidan av låren tränar du genom att pressa samman benen så hårt det går i 30 sekunder, slappna av i 10 sekunder och upprepa så många gånger du orkar. 

3. Utmana dina kollegor

En undersökning från Stockholms Universitet visar att personer som tränar två timmar av sin arbetsdag presterar minst lika bra på jobbet som om de hade jobbat hela arbetsdagen. Dessutom minskade kostnaden för sjukfrånvaro med 22 procent under ett år. En idé kan vara att inreda en del av ett rum som ett minigym med yogamattor, hopprep och andra redskap. En annan är att skapa gemensamma utmaningar med kollegerna, som 10 armhävningar 2 gånger om dagen eller en planka-challenge.

4. Cykla när du jobbar

Vissa dagar kanske det inte finns tid för en promenad eller ens ett litet mikropass? Lugn, det går att få till träning ändå. Med hjälp av aktiva sittmöbler kan du arbeta och röra dig samtidigt. Det finns till exempel gåband och skrivbordscyklar som man kan turas om att använda på arbetsplatsen. Och med exempelvis en sadelstol eller pilatesboll aktiverar du bålmuskulaturen samtidigt som du sitter ner. Men glöm inte att andas -  ingen mår bra av att stressa. 

Allt för det aktiva kontoret

Mer från AJ produkter

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AJ produkter och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?