Fastighetsbolagen lyfter – nya rekommendationer sätter avtryck
Ett flertal bolag i fastighetssektorn har på torsdagsmorgonen begåvats med nya omdömen vilka sätter avtryck på kursutvecklingen. Sagax och Atrium Ljungberg finns bland de stora vinnarna.
Ett flertal bolag i fastighetssektorn har på torsdagsmorgonen begåvats med nya omdömen vilka sätter avtryck på kursutvecklingen. Sagax och Atrium Ljungberg finns bland de stora vinnarna.
Intresset för miljövänliga transporter är mycket stort och allt fler satsar på eldrivna bilar.
Danske Bank har i 20 år erbjudit bilfinansiering för företag, nu tar man steget vidare via GreenFleet70 – en satsning som ska hjälpa kunderna till en bilpolicy som ger lägre utsläpp. Och det är framför allt tre steg som behöver tas.
Många underskattar hur stor omställning som behövs för att nå målet om att minska koldioxidutsläppen från svenska inrikestransporter med 70 procent senast 2030. Ska vi nå det målet krävs i praktiken att den svenska vagnparken består av 75-80 procent rena elbilar.
– Företagen behöver därför bli mycket striktare med vilka medarbetare som kör bensin- och dieselfordon. Och till stor del undvika laddhybrider som bara går på el kanske 25 procent av tiden, säger Niels Jörgen Larsen, ansvarig för Danske Finans i Sverige.
Det gemensamma för all omställning är att den kräver investeringar – och bankerna står nu redo att finansiera företagens gröna satsningar. Danske Bank har över 20 års erfarenhet av bilfinansiering för företag och har nu startat satsningen GreenFleet70.
– Där utgår vi från företagets befintliga vagnpark och kartlägger behovet för omställningen för att företaget ska ge sitt bidrag till målet om en samlad reduktion med 70 procent. Vad gäller företagens bilar så ser vi ett stort intresse hos kunderna för den här nya analysmodellen.
Anställda har tidigare typiskt kunnat välja tjänstebil ganska fritt, bara man har håller sig inom en viss kostnadsram. Så kommer det inte att kunna fortsätta. Framöver måste varje medarbetare få den mest miljövänliga bilen som passar just den personens specifika tjänstemässiga körbehov.
– Utbudet av eldrivna personbilar är i dag ganska stort, men däremot begränsat inom transport- och servicebilar, där diesel- och bensinbilar fortfarande behövs. De få diesel- och bensinbilar vi framöver måste ha behöver vi reservera till vissa transport- och servicebilar, samt exempelvis till säljare i glesbygd, där det i dag inte finns samma infrastruktur för laddning som i storstäderna, säger Niels Jörgen Larsen.
Över huvud taget spår Danske Bank att hållbara företag, grön finansiering och gröna investeringar kommer att uppmuntras framåt.
– Verksamheter utan en tydlig strategi för sitt bidrag till ett hållbart samhälle blir mindre attraktiva för sina kunder och dyrare att både finansiera och bedriva, säger Karin Reuterskiöld, hållbarhetsstrateg på Danske Bank.