Fasadgruppen köper Kristianstadbolag
Fasadgruppen köper Mur o Puts i Kristianstad (MPK), som är verksamt inom murning, putsning och byggande inriktat på kulturbyggnader.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Fasadgruppen köper Mur o Puts i Kristianstad (MPK), som är verksamt inom murning, putsning och byggande inriktat på kulturbyggnader.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Med bra innerutrymmen och flexibla lösningar har Kia Sportage blivit omåttligt populär i Sverige.
Nu kommer en ny generation – speciellt framtagen för europeiska förhållanden.
Favoriten lanseras nu som laddhybrid.
Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna
Kia Sportage har länge varit en favorit bland svenska bilförare. Nu lanseras nya Kia Sportage som Plug-In Hybrid. Denna familjesuv är fyrhjulsdriven och har en räckvidd på eldrift upp till 70 kilometer (WLTP).
Femte generationens Kia Sportage har dessutom fått bättre innerutrymmen än sin föregångare, vilket bland annat märks i baksätet som fått generöst med benutrymme.
I Sportage Plug-In Hybrid är batteriet placerat under bilens golv, mellan hjulaxlarna, och även här har innerutrymmena fått lite extra resurser för både knän och huvud.
I nya Kia Sportage kan baksätet fällas i tre sektioner (40/20/40). Det gör att man kan anpassa bilens lastutrymme efter vad som ska fraktas, och hur många personer som behöver få plats. Sportage laddhybrid rymmer 540 liter bagage samtidigt som fem personer reser bekvämt. Med baksätet helt fällt sväljer den 1 715 liter.
Nya Kia Sportage Plug-In Hybrid får dra 1 350 kg.
Kia Sportage har varit populär bland svenska bilköpare i alla sina generationer och Kia är för femte året i rad det tredje största märket på den svenska marknaden och det mest sålda till privatköpare.
Kia har dessutom det lägre genomsnittliga koldioxidutsläppet av de bäst säljande bilmärkena på den svenska marknaden. Snittet för bilmodeller från Kia är 35 gram/km medan snittet för totalmarknaden är 75 gram/km.
2024 ska Kia enbart sälja laddbara bilar och redan under första kvartalet 2022 bestod Kias försäljning i Sverige till 82 procent av laddbara modeller.