ANNONS:
Till Di.se

Ericsson drabbat av globalt mjukvaruproblem – stora störningar

  • Foto: Martina Huber

Ericsson har ett globalt problem med sin mjukvara, vilket leder till störningar för smartphoneanvändare världen över. Det skriver Financial Times.  

Enligt tidningen har miljontals mobiltelefonanvändare inte kunnat nyttja sin smartphone efter att mjukvaruproblem i systemet som levererats av Ericsson orsakat en större störning.

Mobilkunder till japanska operatören Softbank och brittiska kunder till O2 sägs ha upplevt omfattande problem, enligt FT.     

O2:s 4G-nät i Storbritannien kraschade vid 6-tiden på torsdagsmorgonen, vilket lämnade miljoner mobiltelefonanvändare utan tillgång till data.

"En av våra globala leverantörer har identifierat ett globalt mjukvaruproblem i systemet", skrev O2 i ett uttalande enligt Financial Times.

Mobiloperatören uppgav att det arbetade tillsammans med leverantören för att lösa problemet så snabbt som möjligt.

Problemet är relaterat till utrustning från Ericsson, enligt två personer med direkt kännedom om situationen, skriver FT.

En talesperson för Ericsson avböjde att kommentera uppgifterna, enligt tidningen. O2 har inte heller namngett leverantören, men operatören har bekräftat att det inte är kinesiska Huawei.

Ericsson är medvetet om problemen som vissa kunder har med sina mobilnät och bolaget arbetar tillsammans med kunderna för att lösa det så snart som möjligt.

Det uppger Peter Olofsson vid Ericssons informationsavdelning i en skriftlig kommentar till Nyhetsbyrån Direkt.

Bolaget vill dock inte kommentera exakt var problemet ligger.

Kommentaren kommer med anledning av att Financial Times rapporterat uppgifter om att Ericsson har ett globalt problem med sin mjukvara, vilket leder till störningar för smartphoneanvändare på brittiska O2:s och japanska Softbanks mobilnät.

Ericsson bekräftar också att O2 och Softbank är bolagets kunder.

Är det i Ericssons utrustning som problemet ligger?
"Jag kan inte säga någonting om det just nu", säger Peter Olofsson.

Större delar av japanska Softbanks mobilnät har också legat nere i Japan under torsdagen. Softbank har på sin hemsida bett sina kunder om ursäkt för detta och uppgett att det håller på att utreda vad som orsakat problemen. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies