1515
Annons

Eltel minskar förlusten

Eltel, som säljer tekniska tjänster till ägare av infrastrukturnät, redovisar ett operativt ebita-resultat på -2,1 miljoner euro för det första kvartalet 2020 (-3). 

Innehåll från AJ ProdukterAnnons

Så tryggar kontor- och lagerspecialisten leveranser även i kristider

David Bray vice vd på AJ Produkter.
David Bray vice vd på AJ Produkter.

AJ Produkter har inrett och utrustat arbetsplatser i mer än 45 år. Nu har de byggt ut sitt huvudlager i Halmstad för att komma närmare kunderna – och för att trygga leveranserna.

– Med mer utrymme och buffertlager kan du leva upp till kundernas växande krav på snabb respons och upprätthålla en god kundupplevelse samtidigt som du får en smidig verksamhet, säger David Bray vice vd på AJ Produkter.

Läs mer om du kan inreda ditt lager 

 I dag brottas företag över hela världen med förseningar och leveransproblem, men det är inte alla aktörer på marknaden som har drabbats. Under de senaste åren har lagerspecialisten AJ Produkter haft en stark tillväxt och för att säkra leveransen till sina kunder har de byggt ut huvudlagret i Halmstad från 33 000 till 58 000 kvadratmeter. Den 22 augusti 2022 stod den nya lagerdelen klar och har redan börjat fyllas med produkter.

– Vi får se hur länge vi klarar oss med den nya ytan. Som tur är äger vi mer mark på tomten. Det är nog bara en tidsfråga innan vi får använda den också, säger David Bray vice vd på AJ Produkter. 

Men är det verkligen billigare att producera möbler, utrustning och inredningslösningar i Europa än i Asien? 

– Ja, det är billigare. En stor del av vår produktion är automatiserad vilket innebär att lönekostnaderna har minskat, men det finns många ekonomiska fördelar med att ha produktionen nära marknaden, säger David Bray. 

”Människors behov förändras i en allt snabbare takt”

Han tar upp pandemin som ett exempel. När allt fler började arbeta på distans ökade också efterfrågan på mindre skrivbord. Det innebar att AJ Produkter fick tänka om. I början av 2020 hade deras minsta skrivbord en längd på 140 centimeter. På rekordtid designade de nya skrivbord i mindre storlekar, färger och material som passar in i skandinaviska hem. 

– Vi har sett att människors behov förändras i en allt snabbare takt. Genom att vara agila kan vi anpassa oss efter marknadens behov. Det innebär även att vi kan leverera produkter av bättre kvalitet till våra kunder, säger David Bray. 

Han ser positivt på framtiden och förutom en stark tillväxt satsar bolaget både tid och pengar på att skapa en klimatvänlig verksamhet. Det gäller allt från transporter till produkter och avfallshantering.

– Vi är bra på att vara ekonomiskt och socialt hållbara. Vi har till exempel skapat en hållbarhetsgrupp som bara arbetar med miljöfrågor. Under de senaste åren har vi bland annat flyttat stora mängder gods från lastbilar till järnvägen. Vi har också ökat samarbetet med flera lokala aktörer och satsat mycket på digitalisering, säger David Bray. 

Läs mer om kvalitetsarbete inifrån 

 

Mer från AJ Produkter

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AJ Produkter och ej en artikel av Dagens industri

Desenio ökade försäljningen med 125 procent – aktien upp 7 procent

First North-listade Posterbolaget Desenio ökade nettoförsäljningen med 125 procent i första kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol till 402 miljoner kronor. ”Första kvartalet har överträffat våra förväntningar”, kommenterar vd:n Fredrik Palm. Aktien lyfter nästan 7 procent på onsdagsmorgonen. 

Desenios vd Fredrik Palm.
Desenios vd Fredrik Palm.Foto:Joey Abrait

Den organiska försäljningen, som exkluderar Poster Store som bolaget förvärvade under fjärde kvartalet, stod för 61 procent av tillväxten. 

Rörelseresultatet landade på 67,4 miljoner kronor, motsvarande en bruttomarginal på 16,8 procent. 

Tillväxt är ett ledord för Desenio, och under kvartalet ökade antalet aktiva konsumenter mer än 97 procent jämfört med första kvartalet 2019 till 3,5 miljoner kunder. 

Integrationen med förvärvade Poster Store fortlöper enligt plan där Fredrik Palm och Desenio räknar med årliga synergieffekter på 50 miljoner kronor. Under 2021 beräknas 25 miljoner kronor kunna sparas in, och 2 miljoner kronor har förverkligats under första kvartalet. 

Under pågående kvartal förväntas tuffare jämförelsetal och en negativ organisk tillväxt, på grund av den pandemiboom som rådde under andra kvartalet i fjol. Målet att öka nettoförsäljningen med 35 till 40 procent under 2021 är dock intakt. 

Desenio finns nu på 35 marknader och tittar på nya landvinningar. 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera