Efter företrädarens Wärtsilä-sorti: Anna Westerberg ny vd för Volvo Bussar

Anna Westerberg.
Anna Westerberg.Foto:Pressbild.

Fordonstillverkaren Volvo har utsett Anna Westerberg till ny vd för det lönsamhetsmässigt svagaste affärsområdet Bussar. 

Detta efter att företrädaren i höstas rekryterades som ny vd för Investors finländska surdeg Wärtsilä.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SchaefflerAnnons

Schaeffler fortsätter sin satsning på hållbarhet

Schaeffler Group har i drygt 70 år varit en pionjär vad gäller banbrytande innovationer och utvecklingsarbete inom rörelseteknik och mobilitet. Företaget erbjuder innovativa tekniska lösningar, produkter och tjänster inom CO₂-effektiv drivning, elmobilitet, Industri 4.0, digitalisering och förnybar energi. Sedan starten har Schaeffler varit en trovärdig partner för företag som vill göra hela drivsystem och komponenter effektivare, intelligentare och mer hållbart. 

– Vi har nu fullbordat omvandlingen till leverantör av drivsystem inom hållbar elmobilitet och etablerat oss som en tillförlitlig partner för våra kunder. En stor framgångsfaktor är att vi har en stark grundverksamhet inom komponenter och system till förbränningsmotorer, transmission och chassi, säger Mathias Lindgren, Head of Automotive Schaeffler Nordic.

Konsekventa satsningar på elmobilitet har givit stora resultat

Bilindustrin står inför ett stort paradigmskifte där såväl personbilar och transportlösningar elektrifieras. Detta ställer stora krav på leverantörerna av teknologi. Schaefflers konsekventa satsningar på elmobilitet har givit tydliga resultat. Företagets fördel är framförallt det tekniska kunnandet på såväl komponent som systemnivå. 

– Vi har arbetat med elmobilitet drygt 20 år och förstår vad som krävs av drivlinor. Vårt fokus ligger på att utveckla och leverera innovativa och intelligenta komponenter, system och tjänster som möjliggör hållbar mobilitet och rörelse. Framgången beror på vår förmåga att tänka nytt och vi utvecklar både rotativ och linjär rörelse i fordon, maskiner, vindturbiner och många andra industriella applikationer, berättar Mathias. 

Strategiska förvärv en avgörande faktor

Tack vare strategiska förvärv de senaste åren har Schaeffler steg för steg ut utvidgat sin kompetens inom elmobilitet. 2018 förvärvades Elmotec-Statomat vilket givit ökad kompetens inom lindningsteknik. Detta har lett till att att Schaefflers kunnande inom industrialiseringen av elmotorer är heltäckande. Utöver det finns det ytterligare exempel på lyckade förvärv som ökat kunskapen ytterligare.

– 2016 övertog vi Compact Dynamics som specialiserat sig på utveckling av innovativa drivkoncept kända från Formula E. Företaget kommer framöver stå för hybridsystemet till World Rally Championship där batteri, elmotor och kontrollenhet levererar enorm kraft tack vare hög effektdensitet för att möta FIAs tuffa krav. Våra förvärv har gjort att vi fått de sista pusselbitarna på plats för att kunna industrialisera elmotorer fullt ut, säger Mathias.

Lång expertis inom mekanik

Schaeffler har en lång expertis inom mekanik, tillverkningsprocesser och lindningsteknik, likväl som en djup förståelse av samtliga fordonssystem. Det garanterar korta utvecklingstider och en smidig process av sofistikerade elmotorer.

– Att förstå och bemästra elmotorer, transmissioner och kraftelektronik är en konst i sig. Att få ihop ett system och en drivlina av detta är en annan. Vi är experter inom båda, avslutar Mathias Lindgren.

Schaeffler Group – We pioneer motion

Schaeffler Group är en globalt verksam leverantör till fordons- och tillverkningsindustrin och har i mer än 70 år tillhört pionjärerna med banbrytande uppfinningar och utvecklingsarbete inom rörelseteknik och mobilitet. Med sina innovativa tekniska lösningar, produkter och tjänster inom CO₂-effektiv drivning, elmobilitet, Industri 4.0, digitalisering och förnybar energi utgör Schaeffler en tillförlitlig partner för företag som vill göra rörelseteknik och mobilitet effektivare, intelligentare och hållbarare. Schaefflergruppen levererar precisionskomponenter och system för drivlinor och chassin liksom rullningslager- och glidlagerlösningar för ett stort antal industriella applikationer. Under 2019 kunde företagsgruppen redovisa en omsättning på 14,4 miljarder Euro och är med sina cirka 83 700 medarbetare ett av världens största familjeägda företag. Med nästan 2 400 patentansökningar 2019 var Schaeffler enligt tyska patent- och registreringsverket DPMA det näst mest innovativa företaget i Tyskland.

Mathias Lindgren 

Head of Automotive Schaeffler Nordic 

Tel: +46 (0)702 63 01 52 

mathias.lindgren@schaeffler.com  

Mer från Schaeffler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schaeffler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?