ANNONS:
Till Di.se

Dystrare framtidssyn i butikerna

Medan e-handlarna ser allt ljusare på den framtida försäljningen minskar framtidstron bland butikerna för tredje månaden i rad. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för oktober. 

Svensk Handels Framtidsindikator, som mäter förväntningarna på kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, sjönk med 2,3 enheter i oktober till 92,9. Det var 8,9 enheter lägre än under samma månad i fjol. 

Bakom fallet lurar framförallt dystrare toner i sällanköpshandeln medan framtidstron ökar inom dagligvaruhandeln. 

"Ökad digitalisering och hårdare internationell konkurrens har ritat om spelplanen för sällanköpshandeln. Den senaste tidens börsfall kan också ha skapat en oro om den framtida utvecklingen. En vikande konjunktur riskerar att slå hårt mot både företag och jobb i sällanköpshandeln", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande. 

E-handelsbolagen är även mer optimistiska till framtididen och Framtidsindikatorn för sektorn steg med 9,2 enheter till 117,4. Bakom lyftet lurar tron på framtida försäljningsökningar medan lönsamhetsförväntningarna ligger kvar på neutrala nivåer. 

"E-handlarna ser med tillförsikt fram mot Black Friday, Cyber Monday och julhandeln som väntas ge försäljningen en rejäl skjuts. Att förväntningarna på lönsamhet är betydligt lägre är ett uttryck för den tuffa konkurrens och stränga prispress som råder på nätet", säger Johan Davidson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies