Datum satt för handel med SBB-avknoppning
Nasdaq Stockholm har godkänt, förutsatt att sedvanliga villkor uppfylls vid första dag för handel, SBB-avknoppningen Neobos ansökan om notering av bolagets aktier på Nasdaq First North.
Nasdaq Stockholm har godkänt, förutsatt att sedvanliga villkor uppfylls vid första dag för handel, SBB-avknoppningen Neobos ansökan om notering av bolagets aktier på Nasdaq First North.
Längre räckvidd, snabbare laddning och nya motorer.
Dessutom förbättrade köregenskaper, ett skifte till bakhjulsdrift och en ny smart front.
Här är fem nyheter hos uppdaterade Polestar 2.
Läs mer om uppgraderade Polestar 2 med längre räckvidd, mer effekt och bättre prestanda
Polestar 2 lanserades 2019 och kombinerar skandinavisk design, användarvänlighet och underhållande köregenskaper med ett tydligt fokus på hållbarhet. När tillverkaren nu uppgraderar Polestar 2 gör man omfattande förbättringar av viktiga tekniska och mekaniska komponenter i den elektriska drivlinan.
Här är fem viktiga nyheter hos den elektriska femdörrars fastback-modellen Polestar 2.
Polestar 2 får en ny generation elmotorer och växelriktare, vilket ger bättre både effektivitet och prestanda. Bilen finns med fyra olika elektriska drivlinor som gör det lättare för kunder att välja en version som passar personliga preferenser och körförhållanden. Hos Single motor-versionerna har motorn en effekt på upp till 299 hk (mot tidigare 231 hk) och ett vridmoment på 490 Nm (tidigare 330 Nm), vilket innebär en kraftig förbättring av bilens prestanda.
Hos versionerna med dubbla motorer – Dual motor – är den nya bakre motorn den primära drivkällan. Med en total effekt på 421 hk och 740 Nm (tidigare 408 hk och 660 Nm), klarar den nu 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Väljer du versionen med Performance-paketet har du istället hela 476 hk. Effektivitetsvinsterna hos Dual motor-versionerna beror bland annat på att den främre motorn kopplas bort automatiskt när den inte behövs.
Single motor-versionerna av Polestar 2 är nu bakhjulsdrivna. Med motorn bak får bilen en sportigare karaktär och piggare styrning, allt för att lyfta körglädjen.
Versionerna med Dual motor förblir fyrhjulsdrivna.
De nya drivlinorna är optimerade för prestanda och för att leverera en engagerande körupplevelse.
Batterierna hos uppgraderade Polestar 2 är nya med förbättringar vad gäller effektivitet, kapacitet och laddningstider. I Long range-versionerna sitter nu 82 kWh-batterier, medan Standard range-versionen har en kapacitet på 69 kWh.
Polestar 2 klarar att ta emot AC-laddning med upp till 11 kW laddeffekt och DC-laddning med upp till 205 kW. Vid en DC-laddning kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på 28 minuter för det stora batteriet i Long range-versionerna och batteriet i Singel motor-versionen har en maximal laddeffekt på 135 kW och kan snabbladdas från 10 till 80 procent på 34 minuter.
Räckvidden hos Polestar 2 har också ökat. Versionen med dubbla motorer klarar nu 592 km (enligt WLTP), vilket är en förbättring med 105 km.
Räckvidden hos Standard range Single motor-versionen är upp till 518 km (enligt WLTP), och för Long range Single motor-versionen är samma siffra 635 km (enligt WLTP) – en ökning med 84 km.
Grillen är ersatt med en ny front – SmartZone – som nu debuterar hos Polestar 2. Den samlar några av bilens viktigaste aktiva säkerhetsfunktioner. Här samsas bland annat kameror som möjliggör förarassistanssystemet och radarn som aktivt övervakar området framför bilen.
Polestar 2 lanserades redan 2019 och bilen har tagits emot väl – i slutet av 2022 passerade företaget en milstolpe när de meddelade att de hade tillverkat 100 000 exemplar av modellen sedan start. Här i Sverige rullar nu fler än 9 000 Polestar 2 på vägarna.
Uppgraderade Polestar 2 finns nu för beställning via polestar.se. De första leveranserna beräknas till tredje kvartalet 2023.