Annons

Danske Banks vd: Omstartsplan redo till jul

Danske Banks nytillträdde vd Chris Vogelzang lovade på fredagen att ha en omstartsplan redo för den skandalhärjade banken till jul, efter att på torsdagen kommunicerat rockader i ledningen, rapporterar Bloomberg.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från BlåkläderAnnons

Produceras företagets arbetskläder på ett hållbart sätt?

Att producera hållbart på andra sidan jorden är svårt – särskilt när antalet underleverantörer blir oöverskådligt. Blåkläders ägare har sedan 90-talet bedrivit produktion i Asien. Ett nära samarbete med ett fåtal fabriker är nyckeln till framgång, menar Blåkläders hållbarhetschef Ann Carlsson.

Så säkrar Blåkläder en hållbar produktion i Asien. Läs mer här! 

Allt fler producerande bolag inser vikten av att jobba med hållbarhet längre och längre ut i sina leverantörskedjor. För Blåkläder har det täta samarbetet med sina asiatiska fabriker blivit viktigare med åren. 

Det var ägarfamiljen som tidigt insåg vikten av att ta kontroll över produktionen, och att ägarskap i värdekedjan är värdefullt på många sätt. Inte minst för att kunna säkerställa en hög kvalitetsnivå, men även när det gäller socialt ansvar och hur man utvecklar en hållbar produktion.

Ann Carlsson är hållbarhetschef på Blåkläder. Hon ser flera positiva effekter av att jobba så tätt med ett fåtal fabriker. 

– Vi har i dag nästan 85 procent av all vår produktion i de här fabrikerna. Många bolag stannar vid att låta fabrikerna sourca material och underleverantörer, men vi har valt att göra hela det arbetet själva. 

Noggrant utvalda leverantörer

Konkret handlar det om att Blåkläder utvärderar leverantörer av alla typer av produktionskomponenter, från knappar till garn och tyger. Totalt är det ett hundratal aktörer, men enligt 80/20-regeln är det ett fåtal som står för de största leveranserna. 

– Vi arbetar nära våra utvalda leverantörer, besöker dem och gör compliance-kontroller. Därefter tar fabrikerna över och sköter upphandlingarna. Jag tror att det är ett ganska unikt sätt att jobba på. 

Anställningstrygghet för långsiktigt arbete

Att jobba mer aktivt med socialt ansvar har vuxit de senaste åren i takt med att hållbarhetsbegreppet vidgats och mognat. På Blåkläder ser man de närmare 5 000 fabriksarbetarna i Asien som sina medarbetare. Ann Carlsson menar att bolagets syn på social hållbarhet handlar mer om stabilitet och trygghet än om storslagna gester. 

Bland de sociala initiativen finns bland annat skolpaket till de anställdas barn, sponsring av verksamheter i lokalsamhället samt gemensamma firanden av högtider. Både mat och sjukvård är i regel gratis eller subventionerat, och arbetarna hämtas upp med kostnadsfria bussar. 

Men det viktigaste, menar Ann Carlsson, är att kunna erbjuda trygghet för de anställda. 

– Många fabriker skickar iväg sina anställda under lågsäsong när orderingångarna sjunker. Vår policy är att alltid erbjuda våra arbetare anställningstrygghet med fast inkomst. Det innebär också att vi slipper rekrytera och lära upp ny personal. Kvalitetsnivån är mer stabil, eftersom vi har nöjda och lojala medarbetare. De är hjärtat i hela vår verksamhet. 

Vill du veta mer om hållbar produktion av arbetskläder? Läs mer här! 

Fakta:

* Blåkläders fabriker är certifierade enligt ledningssystemet ISO9001 och ISO14001 för kvalitets- och miljöarbete. 

* Samtliga fabriker uppfyller kraven för socialt ansvar i enlighet med standarden SA 8000.

* Produktionen på Sri Lanka är dessutom landets första att uppnå hållbarhetscertifieringen STeP by Oeko Tex (Sustainable Textile and Leather Production).

 

Mer från Blåkläder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blåkläder och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?