1515
Annons

Daimler ser kraftigt ökande lastbilsefterfrågan i år

Daimlers lastbilschef Martin Daum.
Daimlers lastbilschef Martin Daum.Foto:Alex Kraus, Alex Kraus, Alex Kraus

Volvos tyska konkurrent Daimlers lastbilsenhet Daimler Trucks spår en betydande ökning i antalet sålda lastbilar under 2021, enligt ett pressmeddelande på torsdagsförmiddagen.

Innehåll från Örebro KommunAnnons

Unik energilösning sänker driftkostnader

För att minska fastigheters beroende av köpt el, har Örebro kommun med samarbetspartners tagit fram ett smart energisystem som verkställs i den nya smarta stadsdelen Tamarinden. Genom att flytta systemgränsen från fastighet till hel stadsdel bidrar man till sänkt effektbehov, lägre driftkostnader och minskad klimatpåverkan.

Energisystemet i Tamarinden kommer bidra till ett halverat effektbehov och minska energibehovet med minst 30 procent, samt bidra till att avlasta elnätet. Tamarinden må vara först ut att testa detta, men förhoppningarna är att det ska ge ringar på vattnet och spridas till andra stadsdelar, nationellt såväl som internationellt.

– Vi tror inte att man kan stirra sig blind på en metod när det kommer till att lösa energikrisen. Däremot har vi kommit på ett effektivt sätt att fånga och använda de lokala energiresurserna så att de bidrar till minskat energibehov, effektuttag och därmed även lägre driftkostnader, säger Jenny Källmén, projektledare för Tamarinden i Örebro.

Hur det går till i praktiken

Varje byggnad i Tamarinden kommer anslutas till ett lokalt energinät och uppföras med solceller samt batterier i kombination med en styrenhet som kopplas till en lokal systemoperatör. Samma principer med lagring och delning kommer tillämpas på värmesidan.

– Energilösningen ger bland annat möjlighet till delning av energi mellan fastigheterna på en lokal marknad, lastbalansering, grön elproduktion och ökad resiliens, säger Jenny Källmén.

Minskar säkerhetsrisker och påskyndar omställningen

Tamarinden kan även komma att fungera som en buffert för att förebygga strömavbrott såväl som andra säkerhetsrisker.

-Vid situationer då det är fullt på nätet och viktigt att exempelvis sjukhus får tillgång till el, kommer Tamarinden avlasta huvudnätet genom att erbjuda sig att kopplas bort under en period. Stadsdelen blir då självförsörjande på el genom den el som området producerar och har lagrat i såväl batterier som fordon, säger Jenny Källmén.

Enligt henne är Tamarinden ett exempel på hur man genom smartare planering och byggnation kan påskynda omställningen till ett fossilfritt energisystem.

– Teknikutvecklingen går snabbt och lösningarna finns redan på plats för att förverkliga Tamarindens energisystem. Innan årsskiftet stod lagen i vägen, men nu kan enskilda fastighetsägare koppla ihop sig och dela el lokalt – en viktig milstolpe i projektet, säger Jenny Källmén.

Läs mer om Tamarinden här

Leder vägen mot klimartsmart samhälle

Tamarindens ambitioner faller väl in med Örebros övergripande vision om att vara en klimatpositiv kommun år 2050. 

– Örebromodellen – som innebär att all planering av byggande på kommunal mark sker under kontroll av kommunen – möjliggör för olika aktörer att tillsammans ta viktiga kliv i riktning mot att minska energiförbrukningen, säger Erik Blohm, Stadsbyggnadschef för Örebro kommun.

Byggandet av Tamarinden sker i samråd med forskningsinstitutet RISE och KTH, som bedriver projektet ”Systemförändring med lokalt delad energi”. Genom att följa utvecklingen i projektet kommer man kunna utvärdera det och bidra till skalbarhet både i Sverige och Europa.

– I höst drar två av områdets fem byggprojekt igång och om allt går som det ska kommer hela området stå klart 2026–2027, säger Erik Blohm.

Ta reda på vilka möjligheter som Örebro kan erbjuda för dig och ditt företag här 

Fakta: 

Tamarinden kommer bestå av 800 bostäder, samt övriga verksamheter såsom förskola och företagslokaler. Tamarinden verkställs i samarbete med byggaktörerna Serneke (CapMan), ÖrebroBostäder, Magnolia, Friendly Building och Tornet. Allt sker i tät dialog med E.ON. Läs mer om pågående byggprojekt här. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Örebro Kommun och ej en artikel av Dagens industri

DNB räknar med sänkt försäljningsprognos från Volvo Cars

Foto:Volvo Cars

DNB Markets räknar med att Volvo Cars drar tillbaka eller sänker sin försäljningsprognos för 2022 och sänker sin riktkurs för aktien.

Det framgår av en analys där banken sänker riktkursen för Volvo Cars till 48 kronor (66) och upprepar rekommendationen sälj, vilket Nyhetsbyrån Direkt rapporterat om tidigare på tisdagen.

Volvo Cars har guidat för att 2022 års försäljningsvolymer blir något lägre eller oförändrade, jämfört med 2021. Med tanke på att försäljningen under perioden januari-augusti har sjunkit 21 procent ser DNB Market det som ”osannolikt” att bolaget når upp till den prognosen.

DNB självt räknar med att Volvo Cars försäljningsvolym uppgår till 609.000 bilar under 2022, vilket skulle motsvara en nedgång med 13 procent jämfört med 2021.

Utmaningarna i marknaden har ökat för 2023 samtidigt som risken är hög i samband med Volvo Cars lanseringar av nya modeller, menar DNB Markets enligt analysen.

”Vi ser en risk med tanke på 'överhäng' i aktierna i Volvo Cars och Polestar, i vilka 'free floaten' är exceptionellt låg, och vi tror att konsensus är för optimistiskt givet det utmanande marknadsläget”, skriver DNB Markets.

Lägre volymantaganden har lett till att DNB Markets sänkt sina estimat för Volvo Cars rörelseresultat, exklusive samrisk- och intressebolag, med i snitt 3 procent. 

För 2023-2024 ligger DNB Markets försäljningsestimat för Volvo Cars 8-10 procent lägre än konsensus och 9-16 procent lägre vad gäller rörelseresultatet exklusive samrisk- och intressebolag. 

Vid klockan 10.15 har aktien tappat 1,5 procent till 50,9 kronor.

Volvo Cars har fallit kraftigt på senare tid bland annat efter en rekommendationssänkning och flera nedjusteringar av riktkurser. Under föregående vecka rapporterades bland annat att Bernstein sänkt sin rekommendation för den svenska fordonstillverkaren till market perform från tidigare outperform och drog ned riktkursen till 60 kronor från 90 kronor.

På måndagen sänkte JP Morgan sin riktkurs för aktien till 70 kronor från tidigare 85 kronor. Av de elva analytiker som bevakar aktien, enligt Bloomberg, rekommenderar ingen köp. Åtta rekommenderar behåll och tre sälj. Den genomsnittliga riktkursen, baserat på nio av elva analytiker, ligger för närvarande på 66,4 kronor.

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera