ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Daimler och BMW miljardsatsar på gemensam bildelningstjänst

Daimler och BMW investerar 1 miljard euro i en gemensam bildelningstjänst för kunder i stadsmiljö, skriver bolagen i ett pressmeddelande.

Bolagens investering ska användas för att utveckla och sätta ihop erbjudanden från tidigare existerande tjänster för skjutsdelningstjänster, bildelning, parkering och andra kringfunktioner, framgår av pressmeddelandet.

"Våra mobilitetstjänster har utvecklat en stark kundbas och nu tar vi nästa steg. 14 varumärken ska hamna i samma pool och 1 miljard euro läggs på att etablera en ny aktör i den snabbväxande marknaden för mobilitetstjänster", säger Daimlers ordförande Dieter Zetsche i pressmeddelandet.

Bolagens mobilitetstjänster har i dag 60 miljoner kunder, skriver bolagen. BMW lade nyligen ner en bildelningstjänst i Stockholm under varumärket Drive Now, liksom Daimler, vars tjänst Car2Go lades ner 2016.

Ytterligare samarbetspartner utesluts inte, på en marknad där Uber och Lyft är några av de mest dominerande bolagen internationellt. 

Dominerande på den svenska bildelningsmarknaden är Volvo Cars-bolaget Sunfleet, med mindre utmanaren Aimo, som lanserades i Stockholm i somras. Bolaget ägs av Sumimoto, som via dotterbolag är generalagent för Mitsubishi, Citroen, DS och Hyundai.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies