ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Cloetta ökar intäkterna under andra kvartalet

Godisbolaget Cloetta ökade försäljningen med 7,5 procent under andra kvartalet till 1.583 miljoner kronor.

Rörelseresultat förbättrades även något under perioden till 159 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 155 Mkr i andra kvartalet förra 2018. Justerat för jämförelsestörande poster uppgick resultatet till 161 Mkr, mot 145 Mkr i fjol.

Kassaflödet från den löpande verksamheten noteras till minus 3 miljoner kronor, mot plus 119 Mkr i fjol.

Resultatet före skatt uppgick till 129 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 128 Mkr i andra kvartalet i fjol. Resultatet efter skatt var oförändrat på årsbasis på 97 miljoner kronor.

Försäljningen av lösviktsgodis ökade med 18,1 procent under kvartalet med särskilt stark tillväxt i Sverige och Norge tack vare påskförsäljningen. Under första halvåret 2019 ökade försäljningen med 1,6 procent. 

Henri de Sauvage­-Nolting skriver i en kommentar till rapporten att Cloetta har tagit itu med den förlustbringande lösviktsaffären i Sverige med ambition att vända utvecklingen till årsskiftet.

”Lösviktskontrakt med negativ eller låg marginal, motsvarade cirka hälften av volymerna i Sverige, har under kvartalet omförhandlats. Prisökningar har accep­terats på de flesta av dessa kontrakt med effekt från och med det andra halvåret 2019”, skriver han. 

Segmentet förpackad konfektyr steg samtidigt med 1,4 procent.

”Cloetta visar återigen organisk tillväxt, driven av en mycket stark lösviktsförsäljning och tillväxt av förpackade varumärken. Kvartalet visade en förbättring i rörelseresultatet, justerat, driven av tillväxten av förpackade varumärken och kostnadseffektivitet”, skriver Henri de Sauvage­-Nolting i vd-ordet.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies