– Vi hjälper våra kunder att ställa om till digitala arbetssätt och för oss handlar det att göra arbetsvardagen enklare genom att samla allt i ett och samma molnbaserade affärssystem. Många kunder börjar med kärnan tidrapportering och projekthantering för att sedan utöka sitt användande av olika moduler allteftersom processer börjar komma på plats eller deras verksamhet växer och utvecklas, säger Kersti Bergström, VD på Blikk.
Löser en stor utmaning för företag
Blikk är det Piteå-baserade SaaS- och produktbolaget vars molntjänster används av tusentals kunder och användare inom en mängd olika branscher. Det skalbara systemet hjälper svenska företag att bli mer lönsamma genom olika typer av effektivisering, bland annat genom att lösa en stor utmaning som många företagare har - tid.
– Det handlar om att kunna lägga tid på rätt plats och att effektivisera sina manuella processer. Till exempel tidrapportering och projekthantering är två stora delar som kan vara tidskrävande och där vi hjälper vi våra kunder att effektivisera, vilket även leder till en ökad lönsamhet hos kunden. Det som skiljer oss från andra typer av system är att vi har många fler delar i affärsprocessen. Det kan vara delar som att offerera, implementera en säljtavla, använda e-signering för offerter och avtal, jobba med kanban-tavlor till att plocka ut löneunderlag, fakturera och att följa upp lönsamheten i projekten. Allt i ett och samma system. Vi är försystemet till bokföringen och lönesystemen, säger Kersti.
I systemet finns även en partnerportal där kunden kan bjuda in sin redovisnings-, ekonomi- eller lönebyrå till att samarbeta genom att t.ex. exportera löneunderlag och dela viktiga dokument. Att kunna implementera och ställa om till digitala och automatiserade arbetssätt spar tid som istället kan läggas på sådant som är mer värdeskapande för verksamheten.
Många fördelar med en molnbaserad SaaS-tjänst
Fördelarna med molnbaserade system som Blikk är bland annat att användaren har snabb åtkomst från olika enheter, mjukvaruuppdateringar sker automatiskt av tjänsteleverantören samt flexibla abonnemangsformer vilket gör större kontroll över kostnader.
Att arbeta molnbaserat i ett samlat system frigör även möjligheten att som arbetsgivare kunna erbjuda distansarbete utan att riskera bristande kommunikation, minskat engagemang eller en mindre effektiv leverans från medarbetarna.
– I vårt system är allt uppdaterat i realtid plus att det finns samarbetsytor där man kan jobba med uppgifter och kommunicera med teamet. Det blir ett sätt att underlätta både affärsprocessen men även projektprocessen. Vi har också moduler så som resursplanering vilket gör det lättare för alla att få en bra översikt. Tidrapportering kan låta tråkigt, men det är spännande! Särskilt när man kan förstå och veta vad man egentligen lägger tiden på. Vi ser även ett ökat välmående hos kundens medarbetare när arbetsbelastning och stress kan förutses genom god planering baserad på insikter från systemet, avslutar Kersti.
Om Blikk
Blikk är ett snabbt växande produktbolag baserat i Piteå, Norrbotten. Vi erbjuder en molnbaserad lösning som sparar tid, minskar administrationen och effektiviserar arbetssätt. Blikk är utvecklat med stort kundfokus och används av företag i olika storlekar inom en mängd branscher. Vi har idag tusentals kunder och användare över hela Sverige.
Blikk samlar hela företagets viktigaste funktioner i ett och samma system. Från tidrapportering, projekthantering och resursplanering till försäljning, CRM och avtalshantering. Integrerat med Fortnox, Visma eEkonomi, Visma Administration, Björn Lundén och marknadens vanligaste lönesystem.