ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Vändningen: Annonstider på nyproducerade borätter sjunker

Annonstiden för nyproducerade bostadsrätter har ökat kraftigt på senare år, till rekordnivåer. Den senaste tiden syns dock en viss minskning, särskilt i Stockholm, vilket verkar bero på att annonser som legat ute länge plockats bort.

Det visar statistik från bostadssajten Booli som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av.

"I Stockholms kommun har annonstiderna minskat lite den senaste tiden, sedan toppnoteringen i början av året. Förklaringen verkar vara att objekt som legat ute länge helt enkelt plockats bort från marknaden och därmed minskar snittiden det tar att sälja en lägenhet. Om de bostäder som plockats bort är sålda eller inte vet vi inte", säger Matilda Adelborg, pressansvarig vid Booli, till Nyhetsbyrån Direkt.

Medianannonstiden för nyproducerade bostadsrätter i Stockholms kommun har stigit kraftigt de senaste åren, från runt 30 dagar vid årsskiftet 2015/2016 till som längst 356 dagar i december, alltså i stort sett ett år. På senare tid har annonstiden sjunkit, till 274 dagar i februari.

Även i Sverige har annonstiderna ökat, till som längst 225 dagar i januari, och även här syns en minskning i februari, till 205 dagar. 

"Under vecka 6 nådde vi den högsta annonstiden för landet sedan Booli började mäta – 240 dagar", säger Matilda Adelborg.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies