Annons

BMW gör vinst, men spår coronaeffekt för resten av 2020

Fordonstillverkaren BMW rapporterar en 133-procentig ökning i första kvartalets vinst, en effekt av frånvaron av engångskostnader jämfört med motsvarande period i fjol. Bolaget förväntar sig nu en betydande efterfråge- och vinstminskning som en konsekvens av pandemin.

Innehåll från Danske BankAnnons

Experten: Digitalisering och kreativitet – ett framgångsrecept när svenska företag ställer om i spåren av Covid-19

Världen stannade, Sverige bromsade men digitaliseringen accelererade snabbare än någon hade kunnat förutse. Så kan veckorna i mars och april sammanfattas ur ett företagsperspektiv. 

 

Hur bör företag agera nu i höst för att vinna i ”det nya normala”? 

 

Enligt Anders Gullesjö, chef Företagsmarknad Danske Bank, handlar det om digitaliserade servicemodeller, kreativitet samt att ta hjälp av bankens rådgivare och analytiker.

Rätt rådgivning – utifrån dina utmaningar 

Covid19-krisen har gjort digitaliseringen till en vattendelare.

– Företag med en tydlig digital affärsmodell och som snabbt har kunnat ställa om till ett nytt arbetssätt har klarat sig betydligt bättre än andra, säger Anders Gullesjö, chef Företagsmarknad Danske Bank.

En kris är ofta en accelerator av trender vi redan ser i samhället och pandemin har – förutom att påskynda digitaliseringen – även triggat företags affärsutveckling, effektivisering och kundvård. Det har gått extra snabbt för vissa branscher inom tjänstesektorn, exempelvis dagligvaruhandel, med en låg andel e-handel och sällanköpshandeln som till viss del gjort en digital omställning.

”Möjlighet att gå stärkt ur krisen” 

Man skulle kunna tro att alla företag haft det svårt under krisen. Men tvärt om har vissa branscher – som online, hardware och Do It Yourself-branscher inom bygg och heminredning – lyckats växa under första halvåret.

Enligt Anders Gullesjö har vi förändrat våra konsumtionsmönster då vi har arbetat mer hemifrån, vilket har gynnat dessa branscher. Två andra viktiga faktorer är att man snabbt kunnat anpassa sin servicemodell och hittat nya sätt att möta kunderna. Kreativiteten har varit stor. För de bolag som anpassat sig till det ”nya normala” finns det alla möjligheter att gå stärkta ur krisen. 

– Företagen har varit duktiga på att hitta nya vägar och i oförminskad styrka fortsatt träffa sina kunder digitalt, men även fysiska mötena har fortsatt på nya sätt bland annat via drive through, genom att göra kassor mobila, erbjuda varuutlämning utanför butiken och mängder av andra nya typer av kundmöten, säger Anders Gullesjö och fortsätter:

– Bankens rådgivare och branschanalytiker har en bra överblick av hela marknaden och i dialogen med våra kunder kan vi bidra med insikter som stöttar våra kunders affärsutveckling vilket i sin tur kan stärka resultatet. 

Kundbeteenden är förändrade för alltid

De senaste årens ökade digitalisering har varit kostsam och tuff för många företag och många har inte gjort tillräckligt för att hänga med utvecklingen. Ett exempel är sällanköpshandeln och i synnerhet och dagligvaruhandeln där andelen e-handel generellt har varit låg.

När takten i den digitala kanalglidningen ökar, eller som i krisen varit en förutsättning för intäkter, krävs stora investeringar samtidigt som företagen förlorar intäkter från den fysiska handeln.

– Det är en tuff situation att förklara för finansiärer och aktieägare och svåra beslut för en styrelse. Omställningen ställer krav på förståelse, långsiktighet och strategisk kompetens.

Många företag med bristande digitalisering och med en låg andel e-handel har haft ett brutalt uppvaknande under krisen. Inget talar för att konsumenterna kommer återgå till de fysiska butikerna i lika hög grad som tidigare när krisen är över.

Vill samma som sak som företagen

Men enligt Anders Gullesjö kommer fysiska och online-butiker fortsätta samexistera – men att transformationen till online försäljning kommer fortsätta. Omnikanalstrategin där man använder alla sina försäljningskanaler tillsammans blir nu en realitet – allt från kassasystem till lagersystem och logistiklösningar måste fungera smidigt och effektivt. Här kan diskussionen med bankens branschkunniga analytiker ge god inblick i vart marknaden är på väg.

Danske Bank finansierar ett tvärsnitt av näringslivet och har täta dialoger med företag som har liknande utmaningar och möjligheter.  

– Eftersom vi har djup branschkunskap och kan erbjuda professionella insikter och analys kan vi på ett holistiskt sätt bedöma vilka risker som finns och förstå var branscher är på väg. Vi som finansiärer vill förstås samma sak som företagen: möjliggöra lönsamhet på lång sikt, säger Anders.

– I vår rådgivning har vi fokus på dialog och söker en gemensam förståelse kring utmaningar och möjligheter. Många av våra kunder utnyttjar möjligheterna att ha en strategisk diskussion med bankens experter och kan på så sätt fatta bättre finansiella beslut. Det kan handla om allt från bransch- till valutarisker.  

– Jag tror inte på att peka med hela handen och säga till kunderna vad och hur de ska göra. Vi söker alltid dialog och utifrån det diskuterar olika vägval, säger Anders Gullesjö.

Våren stod för en snabb inbromsning i tjänstesektorn, framför allt besöksnäringen, transportsektorn och delar av sällanköpshandeln. Men även tillverkningsindustrin, fordonsindustrin och fastighetssektorn har sett utmaningar. Sverige är en starkt exportberoende nation och en efterfrågekris som den vi upplevt nu får stora konsekvenser – inte minst regionalt. Jämfört med många andra länder har Sverige klarat sig relativt bra. Framför allt tjänstesektorn som hade drabbats hårdare om Sverige valt en annan linje med total nedstängning.

Osäker höst

Hur företagens marginaler utvecklas under resterande delen av 2020 återstår att se. Det råder stor osäkerhet kring hur hösten utvecklas beroende på hur utdragen pandemin blir. Många företag kommer klara sig bättre än förväntat, medan ett antal kommer att behöva fortsätta kämpa för sin överlevnad. 

Men att sitta lugnt i båten är inget alternativ menar Anders Gullesjö:

– Tvärt om så ska man vara aktiv, ta hjälp, se vad andra gör och dra lärdom. Den digitaliseringsvåg vi ser nu, den måste man som företag haka på. Många affärsmodeller måste bli mer effektiva och företag måste ha ett bra digitalt kunderbjudande, anpassa sig till det nya arbetslivet där fler arbetar på distans.  Man måste utveckla kundrelationen så att den digitala mötesformen blir minst lika intressant, eller till och med mer intressant för kunden än den traditionella. 

Få hjälp med att lösa företagets utmaningar – boka rådgivning här 

Mer från Danske Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Danske Bank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?