1515
Annons

Bilias resultat i nivå med förhandsbesked

Bilia redovisar ett operativt rörelseresultat på 577 miljoner kronor i det fjärde kvartalet (415). 

Innehåll från Ports GroupAnnons

Experten: Skydda ditt varumärke – och bolagets värde

Varumärket är ett företags hjärta och kan stå för så mycket som 80 procent av bolagets värde. Ett starkt varumärke skapar relation, sätter företaget på kartan och skapar förutsättningar för att lyckas. Att skydda sitt varumärke är av dessa anledningar helt affärskritiskt.

En global marknad och ökad digitalisering bidrar ständigt till nya sätt för bedragare att göra varumärkesintrång och lura konsumenter. Alla bolag, såväl små som stora, riskerar att drabbas eftersom antalet dataintrång med största sannolikhet kommer fortsätta att öka. 

Företagets rykte och värde ligger i riskzon

Med ett genomtänkt varumärkesskydd säkerställer bolag den exklusiva ensamrätten. Det innebär att det är olagligt för andra aktörer att använda varumärket eller göra en allt för lik variant för sina egna varor och tjänster. 

– Trots alla uppenbara anledningar att skydda sina varumärken, så som rykte och bolagsvärde, är skydden förvånansvärt ofta eftersatta, säger Per Ahlström senior advisor på Ports Group som är experter på varumärkesskydd, domänhantering och webbsäkerhet.

Kunskapen kring hur bolag på bästa sätt bör skydda sina immateriella tillgångar är generellt sätt låg. Det här är oroväckande då det gör det enkelt för bedragarna att sabotera. För att ett varumärkesskydd ska vara bra, kräver det att bolagen arbetar proaktivt med såväl uppsättning av skydd, som en omfattande bevakning.

Många delar i varumärkesskyddet

För att få ett heltäckande skydd, krävs förutom själva varumärkesregistreringarna att man har en strategi kring sina domännamn och webbsäkerhet. Det här är ett arbete som kräver tid, resurser och rätt kompetens.

– Man behöver tänka på alla sidor av sitt varumärke. För att bygga ett starkt varumärkesskydd behövs flera delar. Bland annat domänhantering där företagets domäner samlas, förnyas och bevakas för största säkerhet. Webbsäkerhet är en annan viktig del för att skydda sig mot kostsamma cyberattacker, säger Per Ahlström.

Det är viktigt att vara proaktiv i sitt varumärkesskydd. Genom omvärldsbevakning och ett bra systemstöd kan företag hålla kolla på sina konkurrenter och över varumärkesregistreringar som ligger nära deras område. Domänbevakningar ger information om domäner som blivit lediga eller om någon sökt varumärkesskydd för någon närliggande produkt.

Helhetslösning ger trygghet

Bolag tenderar att ha hanteringen, förvaltningen och bevakningen av sina varumärken och domännamn utspridda. Men fler börjar se fördelen att samla dem med hjälp av en partner.

– Mitt jobb är att hjälpa bolag att se helheten i sitt varumärkesskydd och upptäcka vilka svagheter som finns. Jag arbetar fram en skräddarsydd paketlösning där mina kunder får ett aktuellt och uppdaterat skydd som håller över tid, förklarar Per Ahlström.

Om Ports Group:

I en global och digital värld krävs en samlad varumärkesstrategi. Ports Group skyddar och bevakar allt som rör ditt varumärke. 

Ditt varumärke må vara registrerat men är det tillräckligt skyddat mot intrång? Låt oss göra en gratis analys av ert varumärkesskydd och identifiera de brister som finns.

 

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Rejält korrfel i Sectras rapport – aktien föll tungt

Foto:Jesper Frisk

Sectra-aktien föll kraftigt på fredagen efter att ha rättat bokslutsrapporten som släpptes tidigare i veckan. Den organiska tillväxten var inte ens hälften av vad man uppgav i rapporten, framkom i rättelsen.

Det Linköpingsbaserade medicinteknik- och it-säkerhetsföretaget Sectra har haft ett motigt börsår hittills i år och fram till den bokslutsrapport som släpptes i onsdags. Aktien hade backat nästan 22 procent fram till dess.

Rapporten fick dock fart på aktien. I den redovisades en klart starkare organisk tillväxt än vad marknaden synbarligen hade förväntat sig (några Infrontestimat sammanställs inte för bolaget). Omsättningen steg med hela 23,8 procent valutajusterat under kvartalet, som spänner över februari till april, enligt onsdagsbeskedet. Aktien lyfte med 7,4 procent, från 575 till 617 kronor.

Beskedet fick tummen upp även i analytikerled. På torsdagen höjde Danske Bank sin riktkurs för Sectra-aktien, som man har köpråd på, från 719 till 727 kronor. Carnegie, som har säljråd, såg sig också tvungen att justera upp sin värdering något och höjde riktkursen från 500 till 515 kronor enligt vad nyhetsbyrån PLX rapporterade på fredagsmorgonen.

Kort därpå, före fredagens börsöppning, släppte Sectra beskedet som fick aktien på fall: uppgifterna om den organiska tillväxten var fel. I stället för den 23,8-procentiga valutajusterade tillväxten handlade det om en omsättning som visserligen steg kraftigt, men med den klart mer beskedliga takten 10,4 procent – inte ens hälften av den i onsdags rapporterade takten, således.

Sectra-aktien föll 5,5 procent på fredagen, från torsdagens stängningskurs på 616 kronor till 582 kronor, och hörde till de sämsta storbolagsaktierna på en börs som samtidigt rörde sig sidledes. Kurstappet motsvarar ett 1,2 miljarder kronor lägre börsvärde.

Di har sökt bolaget för en kommentar.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera