1515

Batljan om miljardaffären: "Självklart att vi ska köpa hela bolaget"

Foto:Amanda Lindgren

Fastighetsbolaget SBB köper 54,3 procent av Offentliga Hus i Norden av ett antal andra ägare för totalt drygt 2,1 miljarder kronor. SBB kommer nu tvingas lämna ett budpliktsbud på bolaget.

Innehåll från SPPAnnons

Så undviker du onödiga administrationskostnader när företaget expanderar

Shoka Åhrman, pensionsexpert på SPP.
Shoka Åhrman, pensionsexpert på SPP.

Som arbetsgivare i ett snabbt växande bolag vilar ett stort ansvar på dina axlar. Du förväntas leda pressade medarbetare genom en förändringsresa, och samtidigt genomföra en så kostnadseffektiv expansion som möjligt. En ekvation som kan verka svår att få ihop, men med rätt verktyg går det.

Vill du få en kostnadseffektiv pensionsadministration? Ladda ner SPPs kompletta guide 

Shoka Åhrman är pensionsexpert på SPP och får ofta frågor från arbetsgivare som undrar hur de ska hantera den ökade administrationen kopplad till en expansion. Enligt henne är det enkla svaret att göra rätt från början.

– Med rätt förutsättningar kan företagets pensionsadministration rulla på oavsett vilka förändringar som sker på företaget. Det viktigaste är att ha en tydlig pensionspolicy på plats, en bra ansvarsfördelning och enkla digitala verktyg som effektiviserar hanteringen.

Tydlig ansvarsfördelning

För det företag som inte har grundstenarna till en enkel pensionsadministration på plats kan en expansion innebära onödiga kostnader. Otydliga processer och manuella blanketter kan skapa oreda, bristande överblick och bidra till felaktiga avsättningar. Förseningsavgifter, retroaktiva kompensationskrav och åtgärder från Skatteverket är några exempel på möjliga konsekvenser.

– För att förebygga stress och fel inför en period med större administrativ börda, såsom en expansion, är det viktigt att först och främst ha en tydlig ansvarsfördelning. Tydliga, enkla processer och gärna skriftliga rutiner är något ni sannolikt kommer få nytta av, betonar Shoka Åhrman.

En vanlig administrativ fallgrop vid en expansion är att företaget inte räknat med den extra tid och noggrannhet som krävs vid en administrativt mer intensiv period. Som växande bolag vill man självklart hålla fanan högt som trygg arbetsgivare med attraktiva förmåner. Då ska administrationen vara både enkel och rätt.

– Genom enkla, digitala företagstjänster sparar företaget tid och resurser. Just därför är det viktigt att som företag ställa krav på att er pensionsleverantör erbjuder användarvänliga administrativa tjänster.

Vill du få en kostnadseffektiv pensionsadministration? Ladda ner SPPs kompletta guide 

 

Mer från SPP

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?