Bactiguards ordförande har köpt aktier för 12,4 miljoner
Medicinteknikbolaget Bactiguards styrelseordförande Thomas von Koch har, via Tombact AB, köpt ytterligare 100.000 aktier i bolaget för 12,4 miljoner kronor. Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.
Viktor Mölne
Text
Innehåll från FCGAnnons
Nytt marknadsläge och nya förväntningar på compliance 2023
Tone Bergfelt, Head of Financial Law på FCG.
En orolig marknad med ökad riskmedvetenhet förväntas leda till stor försiktighet under 2023.
– Tuffare tillämpning av regelverkskrav i både Europa och USA med potentiellt fler rättstvister som konsekvens skapar ett högt tryck på compliance, säger Tone Bergfelt, Head of Financial Law på FCG.
Förväntningar och förutsättningar på complianceområdet ändras snabbt. Det som fungerade för fem till tio år sedan är inte alltid ändamålsenligt i dag.
– Vi ser att compliancefunktionen är mer prioriterad nu, säger Tone Bergfelt.
Tidningen Financial Times skriver att striktare tillämpning av regelverkskrav hör till de största affärsriskerna 2023. Verksamheter måste kunna prioritera sina compliancerisker, såsom dataintegritet, förebyggande av finansiell brottslighet, ESG, konsumentskydd och intressenters krav. Frågor som måste besvaras är vad som rapporteras till styrelsen, hur risker hanteras och vilken uppföljning som sker.
– Nyckeln till framgång är ett riskbaserat arbetssätt, med effektiv resursanvändning och rätt prioriteringar. Att fokusera brett, för att ha ryggen fri, blir en dyr överkompensation och hämmar förmågan att ta svåra beslut, säger hon.
FCG: Compliance blir konkurrensfördel
Innovation sker i dag ofta innan reglering anpassat sig. Därför behöver compliancefunktionen stötta första linjen och medverka tidigt i utvecklingen av nya tjänster och produkter.
– Det är en balansgång mellan att driva affär och hantera risker, mellan expertis inom compliance och teknologi. Det måste ständigt utvärderas och vidareutvecklas för att skapa konkurrensfördelar, säger hon.
Compliancefunktionen rör sig därmed från en kontrollerande roll, till att arbeta mer affärsnära och värdeskapande.
– Det är en utveckling som vi ser i vårt arbete med över 450 konsulter i norra Europa. Compliance har hittills sällan setts som en konkurrensfaktor, men vi närmar oss en vändpunkt nu, avslutar Tone Bergfelt.