ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Atlas Copcos vd: Svagare underliggande efterfrågan

  • Foto: Joey Abrait

Verkstadsföretaget Atlas Copco har visserligen haft ett starkt tredje kvartal, men bolaget upplever att den underliggande efterfrågan ändå är något svagare.

Det sade vd Mats Rahmström vid rapportpresentationen.

Han lyfte fram negativa faktorer såsom protektionism, sanktioner och brexit. Ovanpå det är händelseutvecklingen i Saudiarabien och Turkiet inte positiv för Atlas Copcos verksamhet, noterade Mats Rahmström och framhöll vikten av att ha en bra beredskap.

Angående utvecklingen i Atlas Copcos affärsområde Vakuumteknik i det gångna kvartalet sade han att den verkligen överträffade bolagets förväntningar. Utfallet var även starkare än vad analytikerna hade räknat med.

Atlas Copco-koncernens orderingång på 27,1 miljarder kronor i det tredje kvartalet var 8 procent högre än analytikernas genomsnittliga estimat som låg vid drygt 25,1 miljarder kronor enligt en sammanställning gjord av Infront Data.

Försäljningen på 26,7 miljarder kronor var 6 procent högre än analytikernas prognossnitt vid 25,2 miljarder.

När det gäller innovationer och efterfrågan på miljövänliga produkter uppgav Mats Rahmström att den historiska bilden har varit att efterfrågan på sådana har varit starkare i framför allt Europa och USA, men inte lika stor i Asien.

”Nu börjar Asien efterfråga mer miljövänliga produkter”, sade Atlas Copco-chefen och tillade att bolaget nu lanserar fler energieffektiva produkter och liknande på dessa marknader.

Atlas Copco upplever att det råder stor oro bland verkstadsbolagets asiatiska kunder kring protektionism och handelstullar med anledning av handelskriget mellan USA och Kina, men samtidigt växer exporten mellan asiatiska länder trendmässigt. Atlas Copco känner av den osäkerhet som finns bland kunderna när det gäller beslut om huruvida kunderna ska investera i Kina eller om de behöver vara någon annan stans med tanke på handelskriget. Det har inte kommit någon lösning kring denna problematik än, konstaterade Mats Rahmström.

Samtidigt framhöll han att asiatiska företag i allt högre grad exporterar till andra asiatiska företag, i takt med växande ekonomier i Asien som utgör en allt större del av världsekonomin.

”De bygger sin egen industri”, uttryckte han det som och tillade att det är viktigt för Atlas Copco att vara närvarande där.

Vissa aktörer i olika branscher som vill etablera sig har fortsatt att satsa på sistone, trots den osäkerhet som har funnits på handelsområdet, uppgav Atlas Copco-chefen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer