1515

Astra Zeneca har tecknat vaccinavtal med Japan

Japan har tecknat ett avtal med den brittisk-svenska läkemedelsjätten Astra Zeneca om ett köp av 120 miljoner doser av bolagets vaccin mot covid-19, kallat AZD1222. Det skriver nyhetsbyrån Reuters med hänvisning till ett uttalande från Japans hälsominister. Inhemska läkemedelsföretag ska bistå med leveranserna, enligt ministern.

Innehåll från Workday SwedenAnnons

Ta ledningen i den digitala transformationen – med Workday

Workday har under många år varit en ledande aktör inom enterprise-system. Deras unika, molnbaserade lösning är det enda systemet på marknaden idag som samlar funktioner för ekonomi, HR-administration och planering i ett. 

– Med ett enda affärssystem hjälper vi kunderna att i realtid planera, mäta prestanda, genomföra projekt och analysera resultaten, säger Workdays Nordenchef, Karin Hagman.

Genom åren har Workdays lösningar stöttat globala jättar som FedEx, Levi Strauss och AstraZeneca i arbetet med att föra in medarbetarupplevelsen i den digitala tidsåldern. Det molnbaserade systemet erbjuder en oberoende plattform som samlar realtidsdata kring företags samtliga affärsområden, vilket möjliggör informerade beslut i rätt tid.

– Digital transformation är viktigare än någonsin. För många innebär dock ökad digitalisering att skaffa fler system. I slutänden sitter man i en djungel av information och funktioner, som kräver både tid och resurser för att hantera. Därför har vi samlat tjänster för ekonomi, HR och planering i ett enda system, förklarar Karin.

Då nästan hälften av ekonomiansvariga idag uppger att de fortfarande är i ett tidigt skede när det gäller att digitalisera sina processer för att skapa effektivitet, insikter och affärsvärde, kommer detta framöver att vara en avgörande konkurrensfördel. 

– I takt med att ekonomiansvariga övergår från att fokusera på att rapportera siffror till att bli drivkrafter för företagets strategi, kommer digital teknik att vara central för att tillhandahålla de datadrivna insikter som krävs för att bättre stödja såväl företaget som partner och kunder.

Vågar visa vägen

Michael Ladurner, CFO på Intrum, Europas marknadsledande företag för kredithanteringstjänster, är en av de som vågar visa vägen. För att realisera Intrums skalbarhet och effektivitet har företaget identifierat ett behov av att förändra och förenkla sina rutiner för att stärka sin konkurrenskraft och öppna för ökad, organisk tillväxt. Detta har lagt grunden till transformationsprogrammet ONE Intrum, vilket innefattar en ny operativ modell och implementering av en global och digital end-to-end-process.

– Workdays lösning stöder vårt förstärkta fokus på digitalisering och gör att vi kan dra nytta av skalfördelar i en multinationell miljö, då vi går från att vara ett multi-lokalt till ett globalt datadrivet företag, säger Michael Ladurner.

Möjliggör prediktivt arbete

Med Workdays inbyggda ramverk och funktioner kan företag både standardisera och strömlinjeforma sin verksamhet, oavsett avdelning. Samtidigt är systemet både flexibelt och dynamiskt nog för att på bara några minuter enkelt kunna anpassas och konfigureras för att möta verksamhetsförändringar eller nya krav. 

– Workdays plattform samlar data, lägger till maskininlärning för att automatiskt identifiera och agera på mönster och presenterar resultat i realtid. Detta lägger sedan grunden såväl för beslutsfattande från dag till dag, som för prediktivt arbete inför framtiden. Med förmågan att både planera, genomföra och analysera banar man väg för en framgångsrik organisation, både ur medarbetarnas och kundernas perspektiv, förklarar Karin Hagman. 

Har gått starkt framåt

Workday har under de senaste åren gått starkt framåt med fler stora affärer trots pandemins negativa effekter. Ett närliggande exempel är LKAB, som i februari valde Workday för att leverera ett affärssystem som möjliggör standardisering och effektivisering av verksamheten över alla avdelningar. 

– Vi har satt upp ambitiösa produktivitets- och miljömål, bland annat att uppnå koldioxidfri produktion senast 2045. Digital transformation är nyckeln till vår strategi och Workday kommer att göra det möjligt för oss att föra in vår verksamhet i den digitala tidsåldern, avslutar Sven-Eric Ersson, Lead Project Manager, LKAB.

Läs mer om Workdays kommande event Conversations for a Changing World 

www.workday.se 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Workday Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?