1515
Annons

Arla Plast stiger till rekordnivå inför premiärrapporten

Foto:Mostphotos

Specialplatsbolaget Arla Plast handlas upp inför sin rapport i morgon. Efter några svagare månader på börsen handlas aktien nu på samma nivå som vid börsdebuten den 25 maj.

Innehåll från SAS InstituteAnnons

”Att kommunicera i realtid genom digitala kanaler har hittills visat sig framgångsrikt”

Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.
Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.

Hur kan en bank upprätthålla en relation med sina kunder när dessa inte längre besöker bankkontoret? Den frågan brottas förmodligen många banker med i tider då digitaliseringen förändrar konsumentbeteendet och nya nischaktörer har intensifierat konkurrensen.

Jyske Bank, Danmarks tredje största bank, har lanserat ett nytt it-projekt där bankens kommunikation kommer att vara mera inriktad på den enskilda kundens behov. Relevant kommunikation baserad på kundens digitala beteende är nyckeln till att bevara och utvidga relationen med bankkunden. Tom Palving, Centre of Excellence Lead på Jyske Bank, med fokus på försäljning och kundlojalitet förklarar:

– Att ge kunderna goda råd kräver kunskap och insikt. Vi behöver veta mer om våra kunder för att kunna ge råd som överträffar online-tjänster och Google. Ambitionen är att vara där våra kunder är, bland annat genom kommunikation, och att lyssna digitalt för att lära oss mer om dem.

Jyske Bank implementerar en kommunikationsplattform som ska göra den digitala kunddialogen relevant, närvarande och proaktiv, på samma sätt som kunderna upplevde det i den lokala matbutiken före smartphone och online-finansiering.

Kunderna gör sina efterforskningar hemma

De flesta studier pekar på samma sak, vare sig det handlar om bilförsäljning eller tillhandahållande av lån. Kunderna har läst på online så att bara det sista steget är kvar när de till slut kliver in genom dörren.

– Kunderna befinner sig mer på digitala kanaler nu än för tio år sedan. De flesta som besöker bankkontoret har redan gjort efterforskningar och förberett sig. För tio år sedan besökte kunderna rådgivaren för att få hjälp. Nu är de förberedda och genom den digitala utvecklingen i andra branscher är de vana vid att fatta snabba inköpsbeslut.

Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.
Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.

I många fall kan även beslutet fattas online. Enligt Tom Palving kan nischaktörerna bevilja lån till digitalvana kunder med bara fyra klick. Dessutom tenderar kunderna att vända sig till Google för att hitta information om hur de ska optimera sina finanser.

Om Jyske Bank ska kunna vara en tänkbar leverantör av banktjänster måste de ha en digital närvaro i de kanaler där kunderna surfar och gör sina efterforskningar innan de fattar beslut. På så sätt kan Jyske Bank stärka relationen med kunderna genom kommunikation.

Känn dina kunder

Om du vill vara mer synlig på den digitala scenen behöver du lära dig mer om kundernas digitala beteende. Det gör att du kan vara närvarande på samma digitala platser som dina kunder.

Och när du inte har den expertisen själv måste du hitta den någon annanstans.

– Programvaruföretaget SAS Institute hade sett de här utmaningarna förr och kunde erbjuda en lösning som vi kunde köpa i stället för att behöva uppfinna och bygga den själva. Det hade varit en stor och komplicerad uppgift att bygga den från grunden.

Med rätt programvara kan banken kombinera sin interna kundinformation med kundernas digitala fotspår. Det ger en bättre förståelse för kundens aktuella behov och önskemål och banken kan översätta det till relevant kommunikation för den enskilda kunden.

Helhetsbilden gör det möjligt för banken att optimera kundernas övergripande ekonomiska situation och samtidigt lyfta fram relevanta tjänster.

En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.
En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.

Effektivare kommunikation

Tom Palving konstaterar att projektet gör banken bättre på att identifiera det viktigaste budskapet och tidpunkten när detta budskap bör kommuniceras till kunden.

– Vårt mål är att kommunicera så relevant och effektivt som möjligt, men även att sortera bort de personer som inte tycker att ett specifikt budskap är relevant.

– Det vi vill veta är om vi kan få fler kunder att kontakta oss. Och att de som kontaktar oss får en bra upplevelse och gör ett köp. Det sparar tid för både våra kunder och oss.  Vi ser flera exempel där vi är mer relevanta och därför ökar antalet kunder som interagerar tack vare vårt nya verktyg.

Den personliga banken

Projektet med plattformen är fortfarande i sin linda, och det är en bit kvar innan banken kan börja skriva direkt i kundernas Facebook-flöden, förutsatt att kunderna också kan se fördelarna och tillåter att Jyske Bank kontaktar dem just där.

– Vår ambition är att bygga ett kommunikationsverktyg som är så effektivt att alla kunder upplever Jyske Bank som relevant, närvarande och proaktiv.

Som så kallad relationsbank kan Jyske Bank erbjuda komplexa lösningar baserade på en hög nivå av information om kunden. En informationsnivå som nu kompletteras och utökas med digital information.

– När vi lyckas kommer vi att få en djupare insikt om våra kunder än vad nischaktörerna någonsin kan få. Då kan vi ge våra kunder den bästa finansiella rådgivningen – något som de inte kan få någon annanstans, säger Tom Palving.

Läs mer om lösningen som Jyske Bank använder för att kommunicera med sina kunder.  

Vill du veta mer? Läs om Jyske Banks samarbete med SAS Institute och andra innovativa lösningar i Norden.  

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Mörka moln på USA:s bolånemarknad: ”Mest oroande utsikterna sedan 2007-2008”

Foto:Daniel Acker

Räntorna på bolån i USA lyfte till 6,75 procent i snitt förra veckan för fasta låneräntor med 30-åriga löptider, enligt branschorganisationen Mortgate Bankers Association (MBA). Det är det högsta boränteläget i USA sedan 2006 – det vill säga inför det att den stora bolånekrisen spred sig i USA året därpå för att i sin tur ge upphov till en flera år utdragen global finanskris.

Boräntorna i USA har med lyftet i förra veckan på 25 punkter (0,25 procentenheter) stigit 130 punkter på sju veckor. Det är den största ökningen under en jämförbar period sedan 2003. Samtidigt har antalet nya ansökningar om bolån rasat till den lägsta nivån sedan pandemin härjade som värst, enligt MBA.

MBA:s index för ansökningar om nya bolån föll 12,6 procent förra veckan till den lägsta nivån sedan 2015, medan ansökningar om att lägga om bolånen föll 17,8 procent till den lägsta nivån sedan 2000.

Den 30-åriga boräntan som MBA räknar fram bygger på en enkät där tre bolåneinstitut som kontrollerar 75 procent av USA:s bolånemarknad deltar.

Nyhetsbyrån Bloomberg noterar dock att bostadsköpare kan snart kan uppleva ett visst andrum i de snabba ränteuppgångarna med tanke på att räntan på den amerikanska tioårsobligationen har sjunkit tillbaka den senaste veckan.

I en analys skriver Oxford Economics att de snabbt stigande bolåneräntorna gör att utsikterna för bostadsmarknaden globalt nu är den mest oroande sedan 2007-08, alltså just före finanskrisen.

”Den pågående kraftiga uppgången i bolåneräntorna i utvecklade ekonomier hotar att putta vissa bostadsmarknader in i kraftiga nedgångar”, skriver de.

De konstaterar att bolåneräntorna nu stiger snabbt runtom i världens utvecklade ekonomier och att detta också satt avtryck i priserna, med djupare nedgångar på senare tid i bland annat Kanada och Nya Zeeland, samtidigt som priserna i USA just börjat vända ned. Kinas bostadsmarknad redan är i en djup nedgång och bostadsbyggandet har halverats det senaste året.

Andra faktorer oroar också, enligt Oxford Economics, bland annat att färre bolån nu beviljas på vissa marknader och att kreditvillkor stramas åt. En positiv faktor är dock att skuldsättningen är lägre nu än den var 2007 i stora länder som USA och Storbritannien, men samtidigt har skuldsättningen ökat betydligt i bland annat Sverige, Norge och Kanada.

”Sammantaget är detta de mest oroande utsikterna för bostadsmarknaden sedan 2007-2008, med marknader som står mellan utsikter för blygsamma nedgångar och mycket brantare sådana”, skriver Oxford Economics.

Avgörande framåt för vilket scenario som ska spela ut blir enligt dem hur stor en eventuell uppgång i arbetslösheten blir och graden av exponering för rörliga bolåneräntor eller för fasta räntor som tecknas om på mycket högre nivåer.

Oxford Economics konstaterar samtidigt att riskerna för större nedgångar varierar avsevärt mellan olika ekonomier. De mest sårbara marknaderna är Kanada, Nya Zeeland, Nederländerna och Australien.

”På dessa marknader har prisökningarna sedan 2019 varit stora, värderingarna är höga, skuldnivåerna är höga och många har rörlig ränta”, skriver de.

Samtidigt ser det bättre ut i bland annat Japan, Italien och Frankrike.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera