ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Analytiker: Så Zynas Swedish Match rapport för andra kvartalet

Hur långt har Swedish Match kommit i USA-utrullningen av sin tobaksfria nikotinprodukt Zyn, hur har Zyn mottagits i de nya geografiska områdena, och i hur många försäljningsställen väntas Zyn finnas vid utgången av 2019?

Det är några av de frågor som marknaden ställer sig inför rapporten på torsdag morgon, enligt de analytikerkommentarer Nyhetsbyrån Direkt tagit del av.

I slutet av det första kvartalet fanns Zyn tillgänglig på ungefär 15.000 försäljningsställen i USA, främst i den västra delen av landet. I början av det andra kvartalet inleddes den nationella utrullningen och i slutet av april var antalet försäljningsställen uppe i 33.000.

En bit in i juni hade Zyn nått samtliga 50 amerikanska delstater och fanns i totalt över 40.000 försäljningsställen.

Swedish Match har tidigare uppgett att planen är att nå nivån 60.000 försäljningsställen vid slutet av 2019, där årets andra och tredje kvartal väntas stå för den största expansionen. Om det blir facit återstår att se, inte minst mot bakgrund av att Swedish Match också sagt att antalet butiker kommer att utkristallisera sig betydligt mer parallellt med den nationella lanseringen och att 60.000 butiker betecknats som ett initialt riktvärde.

”Det är viktigare att vi får bra synlighet och snurr i butikerna. Om det sedan är 55.000 eller 65.000 butiker är mindre väsentligt”, sade vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt i samband med rapporten för det första kvartalet. Vd:n menade vidare att det inte gick att utesluta att den totala butikspotentialen på sikt kunde vara det dubbla, det vill säga upp mot 120.000.

Den nationella utrullningen av Zyn väntas medföra ökade investeringar, inte minst marknadsföringskostnader. Enligt vad Swedish Match sagt så här långt ligger detta med tyngdpunkt på årets tredje och fjärde kvartal. Med andra ord kan det, enligt vad Lars Dahlgren uppgav i början av maj, bli ett ”ganska rejält” resultattillskott av Zyn-satsningen i det andra kvartalet.

Vad gäller den totala tillverkningskapaciteten i den nybyggda fabriken i USA väntas den bli över 120 miljoner Zyn-dosor. Med viss inkörningstid bedöms den fulla kapaciteten nås några månader in i 2021.

En annan central Zyn-fråga är den konkurrens som seglat upp på USA-marknaden. Tobaksjätten Altria köpte nyligen en kontrollpost i det schweiziska tobaksbolaget Burger Söhne. Affären medför bland annat att Altria kommer att utöka USA-distribution av Burger Söhnes tobaksfria nikotinprodukt On.

Vidare har British American Tobaccos gett sig in i leken med sitt tobaksfria nikotinsnus Velo där planen är att finnas i drygt 70.000 butiker i USA inom några månader.

Analytikerkåren består lite förenklat av två läger: de som oroas över den ökade konkurrensen och de som ser tillskottet av fler aktörer som ett positivt bidrag till att hela kategorin ska växa.

Swedish Match säljer även Zyn i Sverige, Tjeckien och Danmark samt online i Schweiz och Storbritannien. Dessutom har bolaget uppgett att en Zyn-lansering i Ryssland övervägs.

Resultatmässigt har Swedish Match-koncernen en del att leva upp till efter att ha överträffat förhandstipsen nio kvartal i rad. Inför rapporten på torsdag spås rörelsevinsten landa på 1.378 miljoner kronor (1.263).

Enligt Infront Datas sammanställning av nio analytikers estimat väntas Swedish Match totala försäljning ha stigit till 3.669 miljoner kronor i det andra kvartalet (3.336).

Snusdelens rörelsevinst väntas stiga till 753 miljoner kronor (691). Produktsegmentet Övriga Tobaksprodukter, som till stor del består av de amerikanska massmarknadscigarrerna, väntas leverera en vinst på 613 miljoner (557).

Rapporten släpps torsdagen den 18 juli klockan 8.15 och följs av en telefonkonferens som inleds klockan 14.00.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies