ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Analytikerns dom: Jätteaffär ger inget lyft för Autoliv

Att Fiat Chrysler vill gå ihop med Renault blir intressant att följa ur ett konkurrensperspektiv, men för fordonsunderleverantörer som Autoliv väntas det inte betyda så mycket, menar Handelsbankens analytiker Hampus Engellau.

Ett samgående mellan Fiat Chrysler och franska Renault skulle bilda världens tredje största biltillverkare med en årlig försäljning på 8,7 miljoner fordon. Räknas alliansen och korsägandet med Nissan in skulle bolaget till och med passera Volkswagen som världens största biltillverkare, påpekar Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau.

”Det är en massiv affär och det kommer testa hur EU-kommissionen förhåller sig till marknadsandelar i södra Europa. Det har vi redan gjort en gång tiden när Volvo skulle köpa Scania. Då valde man att se Europamarknaden på nationsnivå och det föll på att de skulle få en alldeles för stor marknadsandel i Sverige”, säger Hampus Engellau.

Problemen för affären, ur ett konkurrensperspektiv, kan bli marknadsandelarna i södra Europa, spår fordonsanalytikern. När Fiat och Chrysler gick ihop under 2014 var logiken mer tydlig eftersom Chrysler inte hade några småbilar i sitt produktutbud och Fiat inga större bilar. Här är situationen annorlunda och Renault och Fiat är redan huvudkonkurrenter på de sydeuropeiska marknaderna. Konsolideringsförsöket är däremot inte oväntat då bilsektorn är pressad, menar Hampus Engellau.

”I första hand när det gäller att ställa om modellprogrammen mot hybridbilar, men också elbilar. Samtidigt råder det en automatiseringstrend inom självkörande funktioner och säkerhet. Det driver upp utvecklingskostnader och investeringar för bolagen. På det har vi haft en ganska svag bilmarknad i både Kina och Europa”, säger Handelsbanksanalytikern.

Ur en svensk synvinkel, som för Volvo Cars, har han dock svårt att se att de skulle kunna vara med i liknande konstellationer med tanke på att bolagets majoritetsägare är kinesiska Zhejiang Geely Holding Group.

”Det är nog större sannolikhet att konsolideringen sker i Kina, snarare än att man försöker hitta ett västerländskt bolag. Att Kina skulle köpa ut ett västeuropeiskt eller amerikanskt bolag skulle ge lite politiska problem”, säger han.

Hampus Engellau kan heller inte se att affären skulle få någon stor påverkan på svenska underleverantörer som till exempel Autoliv.

”Det har att göra med att den här marknaden är oerhört oligopolistisk. Autoliv dominerar den med 50 procent”, säger han.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer