ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Amerikanska tv-jätten ser enorma möjligheter i spelbolagsreklam

  • Joe Ianniello. Foto: Scott Eells

Den amerikanska tv-jätten CBS säger sig se enorma möjligheter när sportbetting nu börjar legaliseras i allt fler delstater. ”Det genererar redan miljontals dollar i reklamintäkter för oss”, säger bolagets tillförordnade vd Joe Ianniello enligt Hollywood Reporter.

Utspelet kom under ett kommunikations-event som Credit Suisse höll i New York på onsdagen. TV-chefen lyfte just möjligheterna till större annonsintäkter när sportbettingbolag nu börjar köpa reklam i allt fler delstater. Av de sju delstater som hittills har legaliserat betting har CBS tv-stationer i två. Och bettingannonser genererar redan miljontals dollar i intäkter för CBS, uppgav Joe Ianniello.

Han avslöjade också att bolaget samtalar med flera parter för att utnyttja möjligheterna som finns men ville inte avslöja vilka bolag det handlar om. Han tillade samtidigt att sportbetting måste legaliseras i fler delstater för att det ska bli en riktigt stor affär. ”Men det ser helt klart ut att gå den vägen”, uppgav han.

Bettingkoncernen Kindred meddelade så sent som på tisdagen att bolaget nu fått godkännande att gå live med sportbetting i New Jersey och skulle därmed kunna bli en potentiell annonsör hos CBS.

På den svenska tv-marknaden ser läget annorlunda ut. I slutet av maj inledde Nordea bevakning av mediebolaget Nent med säljrekommendation. Motivet var bland annat att bettingbranschens självreglering i Sverige under det andra kvartalet och en svagare spelbransch generellt börjat synas i reklambudgeterna. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies