Altorägda O'Learys köper Harrys – skjuter börsen på framtiden

Andreas Källström Säfweräng.
Andreas Källström Säfweräng.Foto:Pressbild

Sportkrogkedjan O'Learys, delägt av Altor och tidigare utpekad som börskandidat av frontfiguren Harald Mix, köper konkurrenten Harrys av Göteborgsfinansmannen Christoffer Lundström, känd från bland annat hotellkoncernen Provobis.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Element Logic SwedenAnnons

Automatisera din logistik och överlev den digitala omställningen

”Ett automatiserat lagersystem är ett måste för att överleva i en tid i ständig förändring”, säger Thomas Karlsson, vd Element Logic Sweden.
”Ett automatiserat lagersystem är ett måste för att överleva i en tid i ständig förändring”, säger Thomas Karlsson, vd Element Logic Sweden.

Digitaliseringen har länge varit ett faktum men i och med pandemin går den snabbare än någonsin förr. Det syns inte minst i våra nya shoppingvanor – vi kan klicka hem allt på nätet och få det levererat utanför vår dörr. Dessutom ska det gå snabbt och smidigt – men då gäller det att ha effektiva och automatiserade lösningar för logistiken. 

Att corona påskyndat människors digitala beteenden har lett till helt nya kravställningar och förväntningar. Företag som tidigare inte varit digitala alls har snabbt tvingats anpassa sig till den nya vardagen för att ens ha en chans att överleva i det höga digitaliseringstempot. 

I PostNords årliga rapport ”E-barometern” går det att utläsa att 2020 blev ett rekordår för e-handeln. Totalt hade e-handeln en tillväxt på hela 40 procent och i dagligvaruhandeln ligger tillväxten på otroliga 95 procent. 43 procent av all hemelektronik handlades på nätet, och motsvarade siffra låg på 30 procent inom segmentet kläder och skor. En annan trend man kan utläsa är uppsvinget i att handla begagnat på nätet. 

– Den här tillväxten skapar nya behov och kräver effektiva och flexibla lösningar, säger Thomas Karlsson, vd på Element Logic.

Så möter du konsumenternas nya krav

För att möta konsumenternas nya krav krävs en effektiv och flexibel logistik. Att springa omkring på ett lager och leta varor till en order, eller springa omkring i en butik och plocka matkassar är ohållbart. Man behöver ett lagersystem som man snabbt kan skala upp eller anpassa och som snabbt plockar ihop kundens order – det är precis det systemet Element Logic erbjuder. 

–  Med vårt automatiserade lagersystem AutoStore kommer varan till plockaren och inte tvärtom. Med lösningen sparar du enormt mycket tid, yta, men även kostnader, säger Thomas Karlsson. 

Snabba förändringar kräver flexibelt, skalbart och automatiserat lagersystem 

Med AutoStore sparar du upp till 80 procent golvyta jämfört med ett manuellt lagersystem. Det innebär att du får plats för mer varor och har möjlighet att snabbt, enkelt och flexibelt bygga ut AutoStore när det behövs. Systemet kan byggas i vilken geometrisk form och storlek som helst, i befintlig eller ny byggnad. Samtidigt som den dagliga driften kan fortgå.  

–  Har du en befintlig lagerlokal med ett manuellt system är det inga problem att byta ut det mot AutoStore. Det fungerar lite som ett legobygge, det kan byggas på snabbt och riskfritt när behovet uppstår.

Med den här lösningen behöver man inte se långt in i framtiden och gissa hur behoven ser ut då utan man kan istället bygga sin automationslösning utifrån dagens behov. 

– Det här är en stor fördel och ett måste för att överleva i en tid i ständig förändring och med snabba digitala omställningar, avslutar Thomas Karlsson. 

Om Element Logic

Element Logic har i över 30 år optimerat företags lagerprestanda med skräddarsydda robotlösningar, programvara och rådgivning. Som ursprunglig AutoStore®-partner är man experter på att utforma och installera systemet med fokus på ökad lönsamhet. 

Läs mer om automatisering på elementlogic.se 

Mer från Element Logic Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Element Logic Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?