Annons

Kvalificerad jurist inom tillsyn och regelarbete till Finansinspektionen

Är du en erfaren jurist och vill ha en ny utmaning där du får arbeta med rättsliga frågor inom framförallt tillsyn och regelarbete? Nu söker Finansinspektionen (FI) en jurist till avdelningen Bankrätt.

Om jobbet

Som kvalificerad jurist på avdelningen Bankrätt arbetar du med fokus på juridisk kvalitetssäkring av exempelvis beslut och skrivelser. Du utreder komplicerade juridiska frågeställningar som uppkommer i arbetet med tillstånd, tillsyn och regelgivning. I rollen ingår även att föra talan i domstol, projektleda, delta i styrgrupper och vara ett rättsligt stöd i såväl tillsynsarbetet som på rättsavdelningen.

Arbetet innebär ett nära samarbete med kollegorna på avdelningen och tillsynsavdelningarna. I rollen har du även kontakt med andra myndigheter och företag under tillsyn. Viss kontakt förekommer även med företrädare för branschen, Regeringskansliet och myndigheter inom EU.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som

  • har en jur.kand. eller juristexamen

  • har flerårig relevant arbetslivserfarenhet

  • uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                  

  • har utbildning inom ekonomi

  • har kunskap om de regelverk som styr finansiella företag samt kännedom om det finansiella systemet och företag under FI:s tillsyn

  • har erfarenhet av tillämpning av reglering gällande intern styrning och kontroll

  • har erfarenhet från myndighet, domstol och/eller finansiellt företag

  • har erfarenhet av lagstiftningsarbete från Regeringskansliet eller internationellt arbete

  • har genomfört notarietjänstgöring

  • har arbetat som assessor i hovrätt eller kammarrätt.

Om dig

I det här jobbet behöver du

  • bidra till ett gott samarbete

  • driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde

  • ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter

  • agera och ta beslut när det behövs.

Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen. Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen. På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/ En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering. FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden. På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera