Annons

Volvos ras visar risken med diesel

AB Volvos börsvärde minskade med runt 20 miljarder under tisdagen sedan bolaget meddelat fel i avgasreningen av kväveoxider. Reningens komponenter åldras i förtid och produkterna överskrider därför de avgaskrav som myndigheterna på viktiga marknader kräver i allt fler städer, zoner och gator.

Incidenten är inte i närheten av det försåtliga bedrägeri som Volkswagen med flera biltillverkare begick i den så kallade dieselgate. VW dömdes i juni att betala motsvarande 10 miljarder kronor i böter. Audi fick på tisdagen en dom på drygt 8 miljarder kronor. Där är inte Volvo.

Men styrkan i kursreaktionen på Volvo visar vilka betydande risker som numera finns med allt som luktar diesel.

Att vara ledande tillverkare av lastbilar innebär i dag att vara världsbäst på tunga dieslar. Det krävs många decenniers utveckling och flera generationer av de bästa ingenjörerna för att kunna tillverka en modern dieselmotor.

Den tekniken börjar nå vägs ände. Dels på grund av accelererande krav på att minska utsläppen av koldioxid, i Sverige ska utsläppen ned 70 procent på tolv(!) år. Dels på grund av allt hårdare krav på luftkvaliteten i världens städer, vilket bland annat yttrat sig i långa rader av drakoniska förbud mot dieselmotorer. Förnybara bränslen löser inte kväveutsläppen. Lösningen är eldrift. Men det är enklare sagt än gjort.

Volkswagens vd Herbert Diess sa på en konferens under tisdagen att den tyska fordonsindustrin har en 50-procentig chans att överleva som världsledande företag. Att ställa om från att vara bäst på diesel till att bli lika ledande på eldrift är svårt och kräver stora investeringar för att lyckas.

För att injaga förtroende i marknaderna måste fordonstillverkarna ha trovärdiga eldriftsprogram. Här har Volvo i likhet med många andra underpresterat. Bolaget har en lättare ellastbil som bygger på den gamla plattformen för elbussar, men i övrigt förlitar man sig på hybridtekniker. Förklaringen är att det finns stora risker med överge förbränningsmotorn till förmån för den mycket enklare och billigare elmotorn.

Men att vara ledande på gammal teknik och slåss för en 10-procentig marginal är en mer riskfylld strategi.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?