1515

Volvos ras visar risken med diesel

LEDARE. AB Volvos börsvärde minskade med runt 20 miljarder under tisdagen sedan bolaget meddelat fel i avgasreningen av kväveoxider. Reningens komponenter åldras i förtid och produkterna överskrider därför de avgaskrav som myndigheterna på viktiga marknader kräver i allt fler städer, zoner och gator.

Dieseldrift börjar bli alltmer finansiellt riskfyllt.
Dieseldrift börjar bli alltmer finansiellt riskfyllt.Foto:Thomas Johansson/TT

Incidenten är inte i närheten av det försåtliga bedrägeri som Volkswagen med flera biltillverkare begick i den så kallade dieselgate. VW dömdes i juni att betala motsvarande 10 miljarder kronor i böter. Audi fick på tisdagen en dom på drygt 8 miljarder kronor. Där är inte Volvo.

Men styrkan i kursreaktionen på Volvo visar vilka betydande risker som numera finns med allt som luktar diesel.

Att vara ledande tillverkare av lastbilar innebär i dag att vara världsbäst på tunga dieslar. Det krävs många decenniers utveckling och flera generationer av de bästa ingenjörerna för att kunna tillverka en modern dieselmotor.

Den tekniken börjar nå vägs ände. Dels på grund av accelererande krav på att minska utsläppen av koldioxid, i Sverige ska utsläppen ned 70 procent på tolv(!) år. Dels på grund av allt hårdare krav på luftkvaliteten i världens städer, vilket bland annat yttrat sig i långa rader av drakoniska förbud mot dieselmotorer. Förnybara bränslen löser inte kväveutsläppen. Lösningen är eldrift. Men det är enklare sagt än gjort.

Volkswagens vd Herbert Diess sa på en konferens under tisdagen att den tyska fordonsindustrin har en 50-procentig chans att överleva som världsledande företag. Att ställa om från att vara bäst på diesel till att bli lika ledande på eldrift är svårt och kräver stora investeringar för att lyckas.

För att injaga förtroende i marknaderna måste fordonstillverkarna ha trovärdiga eldriftsprogram. Här har Volvo i likhet med många andra underpresterat. Bolaget har en lättare ellastbil som bygger på den gamla plattformen för elbussar, men i övrigt förlitar man sig på hybridtekniker. Förklaringen är att det finns stora risker med överge förbränningsmotorn till förmån för den mycket enklare och billigare elmotorn.

Men att vara ledande på gammal teknik och slåss för en 10-procentig marginal är en mer riskfylld strategi.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?