Annons

Vikten av att veta vad som händer under vatten

Svenska Dagbladets försvarsreporter Jonas Gummesson kom med ett intressant avslöjande i veckan om ubåtsjakten i Stockholms skärgård hösten 2014.

Försvarsminister Peter Hultqvist, statsminister Stefan Löfven och ÖB Sverker Göranson på presskonferensen 2014.
Försvarsminister Peter Hultqvist, statsminister Stefan Löfven och ÖB Sverker Göranson på presskonferensen 2014.Foto:Claudio Bresciani / TT

Det hände sig vid den tiden att Rosenbad kallade till en unik presskonferens. Försvarsministern, statsministern och Överbefälhavaren uppträdde gemensamt och fördömde en ubåtskränkning de sade sig ha helt säkra bevis för.

Efter ett halvår meddelade Försvarsmakten att detta bevis inte var någon ubåt, men att den samlade bilden fortfarande visade på en kränkning. SvD rapporterar nu fem år senare att det felaktiga beviset var en signal från SMHI:s väderboj som registrerats av en svensk ubåt och av misstag tolkats som en främmande ubåt.

Av detta kan man dra olika slutsatser. En är att man ska vara försiktig med att hävda att man har säkra bevis innan de är helt färdiganalyserade. Presskonferensen och dess efterspel orsakade förtroendeskador. En annan är att Försvarsmaktens nära vänner ska vara försiktiga med att misskreditera fri press i sitt eget land. SvD gjorde ett rakt och normalt avslöjande. Ett tredje är att Försvarsmaktens ledning bör svara på frågor när man har orsakat så många frågetecken på så hög nivå. Att arbeta med allmänhetens förtroende kräver långsiktighet och närvaro.

Men den viktigaste slutsatsen är att Sverige måste bli mycket bättre på att se, höra, förstå och kontrollera vad som händer under vattnet.

Så länge det har funnits ubåtar i Östersjön har de övat på och gömt sig utmed svensk kust och svenskarna har försökt att jaga bort dem. Att hitta en ubåt är svårt, det är hela poängen med ubåtsvapnet, men det är inte omöjligt. De återkommande trauman som ubåtsproblemet har orsakat har nästan alltid varit en följd av att ubåtsskyddet rustats ned eller släpat efter tekniskt. Det gäller även nu.

Östersjöregionens avspänningsperiod är slut. Sverige har efter lång tvekan tagit den nya situationen på allvar och gör en traditionell storsatsning på armén. Men det gäller att inte släppa taget om de mer tekniktunga delarna. Sverige är ett högteknologiskt samhälle och ska ha ett högteknologiskt försvar. Stora värnpliktsarméer i nedre Norrland ser kanske bra ut på kartan men tillför ingen större säkerhet i Östersjöregionen. Att hålla koll på sin skärgård, Finska viken och vattnen utanför Kaliningrad är ett väsentligt bidrag.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?