1515

Vikten av att veta vad som händer under vatten

Svenska Dagbladets försvarsreporter Jonas Gummesson kom med ett intressant avslöjande i veckan om ubåtsjakten i Stockholms skärgård hösten 2014.

Försvarsminister Peter Hultqvist, statsminister Stefan Löfven och ÖB Sverker Göranson på presskonferensen 2014.
Försvarsminister Peter Hultqvist, statsminister Stefan Löfven och ÖB Sverker Göranson på presskonferensen 2014.Foto:Claudio Bresciani / TT

Det hände sig vid den tiden att Rosenbad kallade till en unik presskonferens. Försvarsministern, statsministern och Överbefälhavaren uppträdde gemensamt och fördömde en ubåtskränkning de sade sig ha helt säkra bevis för.

Efter ett halvår meddelade Försvarsmakten att detta bevis inte var någon ubåt, men att den samlade bilden fortfarande visade på en kränkning. SvD rapporterar nu fem år senare att det felaktiga beviset var en signal från SMHI:s väderboj som registrerats av en svensk ubåt och av misstag tolkats som en främmande ubåt.

Av detta kan man dra olika slutsatser. En är att man ska vara försiktig med att hävda att man har säkra bevis innan de är helt färdiganalyserade. Presskonferensen och dess efterspel orsakade förtroendeskador. En annan är att Försvarsmaktens nära vänner ska vara försiktiga med att misskreditera fri press i sitt eget land. SvD gjorde ett rakt och normalt avslöjande. Ett tredje är att Försvarsmaktens ledning bör svara på frågor när man har orsakat så många frågetecken på så hög nivå. Att arbeta med allmänhetens förtroende kräver långsiktighet och närvaro.

Men den viktigaste slutsatsen är att Sverige måste bli mycket bättre på att se, höra, förstå och kontrollera vad som händer under vattnet.

Så länge det har funnits ubåtar i Östersjön har de övat på och gömt sig utmed svensk kust och svenskarna har försökt att jaga bort dem. Att hitta en ubåt är svårt, det är hela poängen med ubåtsvapnet, men det är inte omöjligt. De återkommande trauman som ubåtsproblemet har orsakat har nästan alltid varit en följd av att ubåtsskyddet rustats ned eller släpat efter tekniskt. Det gäller även nu.

Östersjöregionens avspänningsperiod är slut. Sverige har efter lång tvekan tagit den nya situationen på allvar och gör en traditionell storsatsning på armén. Men det gäller att inte släppa taget om de mer tekniktunga delarna. Sverige är ett högteknologiskt samhälle och ska ha ett högteknologiskt försvar. Stora värnpliktsarméer i nedre Norrland ser kanske bra ut på kartan men tillför ingen större säkerhet i Östersjöregionen. Att hålla koll på sin skärgård, Finska viken och vattnen utanför Kaliningrad är ett väsentligt bidrag.


Innehåll från KIAAnnons

Därför stiger andrahandsvärdet på elbilar och laddhybrider

Lägre klimatpåverkan, smartare funktioner och lägre driftskostnader.

Fördelarna med att köra en elbil eller laddbar bil är många.

Dessutom visar siffror att laddbara bilar får ett allt starkare andrahandsvärde.

– Vi märker att efterfrågan på laddhybrider och rena elbilar ökar, både när det gäller nya och begagnade bilar, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Sweden.

Extern länk: Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Under årets tredje kvartal bytte totalt 367 347 begagnade bilar ägare i Sverige, enligt statistik från Vroom.

Efterfrågan på begagnade bilar är stor och det har gjort att priserna har stigit, och speciellt har priserna ökat för begagnade laddhybrider och elbilar.

Utvecklingen av elbilar sker allt snabbare men produktionskapaciteten är fortfarande begränsad. Det – i kombination med att räckvidden på el och hybridbilar är tillräcklig för många människors behov – gör att andrahandsvärdet på laddbara bilar är högt.

”Framtidssäkert köp”

Forskare på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) har presenterat undersökningar som dessutom visar att värdeminskningen för en elbil är lägre än vad tidigare undersökningar fastställt. Resultatet visar att elbilar tappar mindre i värde än till exempel bensinbilar.

– Att köpa en laddbar bil är ett tryggt och framtidssäkrat köp för kunder i dag. Att driftkostnaderna för att äga en elektrisk bil blir relativt låga gör att andrahandsvärdet på el- och laddhybrider är högt, säger David Lilja.

Marknadsledande

Kia har i dag ett av de bredaste modellprogrammen av laddbara bilar i Sverige och är marknadsledande på laddbara bilar. Målet för Kia i Sverige är att alla nya Kia-bilar som säljs år 2024 ska vara laddbara.

Kia har i dag ett stort utbud av laddbara bilar och den elektrifierade Kia Niro-familjen är Sveriges mest sålda bilmodell till privatpersoner. Dessutom har den sjusitsiga familje-suven Kia Sorento Plug-In Hybrid med fyrhjulsdrift och låga 38 g/km CO2 blivit populär bland annat tack vare hög säkerhet, prisbelönt design och lång räckvidd på el.

Ultrasnabb laddning

Samtidigt som intresset för laddbara bilar ökar lanserar nu Kia nya spännande modeller helt framtagna för eldrift. En av de bilarna som redan nu är en storsäljare är nylanserade Kia EV6, den första av sju bilar som bygger på den dedikerad elbilsplattformen E-GMP.

Med ny teknik har EV6 utrustas med möjlighet till ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Elbilen har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt att snabbladda batteriet från 10 till 80 procent på bara 18 minuter och 4,5 minuters laddning ger en räckvidd på 100 km.

EV6 har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

Fyra modeller

Samtliga versioner av EV6 – totalt fyra till antalet – på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Kia EV6 släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line och i slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den sistnämnda är fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Och som alla bilar från Kia ingår sju års nybilsgaranti, som även gäller EV-batteriet.

Detta påverkar naturligtvis också andrahandsvärdet för en elbil positivt. Garantin är bunden till bilen och övergår till nästa ägare om man väljer att sälja sin elbil under garantiperioden.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?