1515

Vi måste kunna lita på SCB

LEDARE. SCB har publicerat missvisande statistik som anger att Sveriges dödstal är historiskt höga i april. Det är illa varslande.

SCB-chefen Joakim Stymne.
SCB-chefen Joakim Stymne.Foto:Pontus Lundahl/TT

Sverige har under april i år haft fler dödsfall än under någon annan enskild månad sedan 1993. Dessa sensationella nyheter publicerade myndigheten Statistiska Centralbyrån (SCB) 18/5. Problemet är att uppgifterna ger en bild av att läget är mycket sämre än det är. Det är känsligt eftersom det är ett faktum att Sverige har högre dödlighet än många andra jämförbara länder.

SCB har nämligen inte, vilket är helt grundläggande vid den här typen av jämförelser, relaterat antalet döda till befolkningens ökade storlek sedan 1993. Gör man det visar det sig att dödligheten under en enskild månad varit högre vid fem tillfällen, senast 2009. 

Det är anmärkningsvärt att landets främsta statistikexperter begår ett sådant fel, och det uppmärksammades av docent Per Becker på Di debatt i onsdags (27/5). 

Per Becker påpekar även att en dödlighet i nivå med årets aprilmånad var vanlig under 1980- och 90-talen. Tidigare SCB-statistikern Åke Nilsson, som intervjuas av Emanuel Karlsten på hans blogg, är inne på samma linje och anger två möjliga orsaker till det. Dels fanns det då inget influensavaccin. Dels har andelen som är över 70 år, som enligt Socialstyrelsen utgör 90 procent av de döda, har ökat med en halv miljon de senaste 30 åren. Nilsson påpekar också att eftersom många äldre är multisjuka skulle de sannolikt ha dött av något annat än covid-19 inom några månader. 

Det etablerade sättet att jämföra dödligheten i Covid-19 mellan länder är att mäta dödsfall per miljon invånare. Här ligger Sverige högt, även om antalet halverats från toppen. Problemet är att dessa jämförelser inte tar hänsyn till hur spridd sjukdomen är i landet. Det vet man inte förrän man börjat mäta resistensen (antikroppar). Sverige har knappt börjat. Men när ett storföretag i Stockholm nyligen testade sina anställda indikerade det en resistens hos strax under 20 procent. Man kan anta att det ser likadant ut i stadens population.

Sveriges öppna strategi har fått kritik, men det är för tidigt att säga vilken som varit mest effektiv. För att vi ska kunna dra rätt slutsatser måste vi dock få rätt data från SCB. Det är mindre än ett år sedan som myndigheten lämnade fel uppgifter om arbetslösheten. Här ser ut att finnas ett systemfel som måste åtgärdas omedelbart.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?