1515

Varför vill facket förstöra ekonomin?

Elektrikeryrket är ett bra jobb. Självständigt, sakkunnigt och starkt framtidsinriktat. En hel värld vill gå på el och installera solceller på varje tak och laddstolpar på varje p-plats. 

MAKT. Daniel Suhonen, chef för den fackliga tankesmedjan Katalys, har lyckats vänstervrida hela det socialdemokratiska partiet.
MAKT. Daniel Suhonen, chef för den fackliga tankesmedjan Katalys, har lyckats vänstervrida hela det socialdemokratiska partiet.Foto:Eva Lindblad/1001bild.se

Du kan arbeta i Sverige eller internationellt, i stora bolag eller små, som anställd eller som företagare, du kan vidareutbilda dig till fordonselektriker, fartygselektriker, flygplanselektriker, starkströmselektriker eller något av de andra 60 olika specialistelektrikeryrkena.

Arbetslösheten är mycket låg och lönen bra, medellönen ligger på 36 400, vilket är 3000 kronor mer jämfört med medellönen för grundskolelärare.

Ett annat bra jobb är VVS-montör, eller rörmokare i dagligt tal. Livets nödtorft hänger på dem. Utan vatten och avlopp fungerar inget och inget tyder på att framtiden har någon annan lösning än att dra fler och bättre rör. Sverige har investerat 500 miljarder i VA-nätet och måste gräva ner enorma summor framöver för att hålla jämna steg med urbanisering, befolkningsökning, underhåll och klimatanpassning. VVS:aren är en djupt eftertraktad person och löneläget snäppet bättre jämfört med elektrikern.

Så där kan man fortsätta med yrke efter yrke inom den klassiska hantverkarbranschen. Den domineras av skickligt yrkesfolk med en mycket bra arbetsmarknad, stora möjligheter att variera yrkeslivet, bra löner och stabil reallöneutveckling sedan 1990-talet.

Man skulle därmed kunna tro att de klassiska hantverkarförbunden ser ljust på framtiden och tänker stort och fritt om hur de ska utveckla och bygga den gröna ekonomins infrastruktur. Hela Tesla-ekonomin är deras. Marknadsekonomin åtrår dem. Allt går ju bra.

Men det är precis tvärtom. Byggnads, Elektrikerna, Fastighetsanställdas förbund, Målarna och Seko är via sin gemensamma tankesmedja Katalys de mest dystra tänkarna som tänkas kan. De tänker inte hoppfullt om riskkapitalet som flockas kring den gröna industriboomen utan på hur kapitalet ska beskattas maximalt. De tänker inte på vilken fantastisk roll som företagandets renässans och rotavdraget har fått i deras yrkesliv utan på hur staten bäst kan ta över allting. Och de tänker inte på hur de ska inflationsskydda sina reallöneförbättringar även under nästa decennium utan på klassklyftor som de anser öppnar sig i landskapet.

De är de sista socialisterna.

Tankesmedjan Katalys chef och grundare, Daniel Suhonen, är en begåvad, produktiv och skrivkunnig person. Han har nästan på egen hand vidmakthållit vänstern som vänster när de övriga lockats ut i identitetspolitikens träsk. För det är han värd all respekt.

Men det är allvar nu. Hans inflytande är stort och han pressar Socialdemokratin åt vänster. Distrikten i Skåne och Stockholm går hans väg och under våren mellan hägg och syren sällade sig själva finansministern till hans läger. Ropen skallar efter fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och rikemansskatt. Det är en storseger för Daniel Suhonen.

Men är detta verkligen vad hans medlemmar efterfrågar?

En elektriker eller VVS-montör, målare eller byggnadssnickare är småhusägare, bilägare, företagare, aktiesparare, föräldrar till högskolestudenter och allt annat som hör livet till. Att förvanska och försämra drivkrafterna i dagens ekonomi slår direkt mot Suhonens medlemmar. Att skadliga skattehöjningar ens diskuteras på regeringsnivå försämrar för Sverige. Den svenska modell som dagligen gifter ihop nytt kapital och personer med nya idéer är känslig för fel signaler.

Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke är knappast känd för att i onödan konfrontera socialdemokratiska ministrar. Bland annat därför ska man ta honom på allvar när han på tisdagens Di Debatt kraftigt varnar för utvecklingen inom S.

Vänstersvängen tycks därtill vara måttligt populär i de egna leden. Enligt SCB:s majmätning fortsätter särskilt manliga LO-medlemmar att lämna S till förmån för främst SD och till och med för M. De samlar tillsammans 46 procent av de privatanställda LO-medlemmarna, nästan dubbelt så många som S.

Opinionsförskjutningen förklaras ofta som ”missnöje”. Rätt ord är ”intresse”. Kvalificerade yrkesgrupper har inte intresse av att försämra villkoren för sparande, ägande och företagande.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?