1515
Annons

Välkommen insikt hos civilministern

Civilminister Ardalan Shekarabi har släppt testballonger förut. 2016 föreslog han plötsligt ett nationellt tiggeriförbud. Tiggeri i Sverige, menade han helt riktigt, kan aldrig vara lösningen på fattigdom i Rumänien.

Vill ha mindre invandring.
Vill ha mindre invandring.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Nu kom nästa och denna gång i migrationsfrågan.

Socialdemokraterna pressas från flera håll mot en mer stram migrationspolitik. Kommun-Sverige mullrar om höga kostnadslägen för asylinvandrare och tunga socialdemokratiska kommunalråd vill att regeringen sätter stopp. Aida Hadžialić i Stockholms landsting skrev i fredags att välfärden inte klarar hög migration.

LO säger numera samma sak. Organisationen förde tidigare en strategiskt katastrofal kampanj mot SD och för en generös migrationspolitik. Resultatet blev att var tredje LO-medlem gick till SD, vilket är ett dödligt hot mot arbetarrörelsen som den känner sig själv.

Efter ett besök i Alvesta sällar sig civilministern på Facebook till de röster som förordar en mycket lägre migration jämfört med den vi har haft.

Ska vi klara av integrationen, menar han helt riktigt, kan vi inte ha en stor invandring under överskådlig tid och måste ”hålla mottagandet av nyanlända på låga nivåer”.

Han skriver även att staten måste, som ansvarig för den förda migrationspolitiken, ta ett ”väldigt stort ansvar för finansiering och möjliggörande” för att få de nyanlända i arbete. Kommunerna klarar inte det.

Och han tycker att ”hela samhället måste göra stora ansträngningar för att skapa en inkluderande nationell identitet”.

Självklart passar han också på att hetsa mot vinst i skolan, det fria skolvalet och etableringsfrihet för friskolor. Sådan är socialdemokratin.

Självklart är det också frestande att peka på alla röster som i åratal sagt samma sak och som socialdemokraterna och inställsamma pressröster stämplat ut som fascister. Och självklart kan civilministerns utspel vara lika lite förpliktigande som tiggeriförbudet.

Men man ska välkomna alla omsvängningar till det bättre. Det är utmärkt att civilministern visar att han förstår läget och att migrationsfrågan inte kan lösas av en omorganisation av Arbetsförmedlingen.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från Nevel ABAnnons

Nevel möjliggör ökad produktionskraft och minskade utsläpp

Stefan Johnsson, försäljningsdirektör på Nevel. En av Nevels produktionsanläggningar.
Stefan Johnsson, försäljningsdirektör på Nevel. En av Nevels produktionsanläggningar.

Volatila priser, fossila utsläpp och osäkerhet kring framtida kostnader och energiförsörjning får allt fler energiintensiva företag att söka lösningar i cirkulära energi- och ekonomisystem. Det är i linje med en hållbar utveckling där övergången från fossila bränslen till förnybar energi möjliggörs.

Energikris, miljölagstiftning och nya krav driver företag i riktning mot att bli koldioxidneutrala. Ett effektivt sätt att nå det målet är att överlåta energiproduktionen till en partner med expertkunskaper. På så sätt kan energiintensiva företag frigöra kapital, fokusera på kärnverksamheten och bli mer konkurrenskraftiga. Men Sverige ligger fortfarande långt efter andra länder när det gäller att outsourca sin energiproduktion.

– Här ser vi en stor tillväxtpotential. Industrins intresse för att välja bort olja och gas har ökat enormt i samband med energikrisen och klimatdebatten, säger Stefan Johnsson, försäljningsdirektör på Nevel. 

Nevel hjälper kunderna att bli energieffektiva och konkurrenskraftiga genom att skapa hållbara och kostnadseffektiva lösningar byggda på cirkulär ekonomi. Nevel tar samtliga kostnader för investeringar samt drift och underhåll. Bolaget administrerar även ansökningar för investeringsstöd och alla nödvändiga tillstånd. Resultatet blir en effektiv och pålitlig energileverans.

– Vi kan antingen förvärva och uppdatera kundens befintliga anläggning eller bygga en helt ny. Sedan levererar vi energi i den omfattning som behövs och när den behövs, säger Stefan Johnsson.

Nevels svenska industrikunder får för närvarande fossilfri energi till ett stabilt och förutsägbart pris. Svängningar i olje- och gaspriser påverkar inte leveransen alls. Nevel strävar efter en lokal bränsleförsörjning i så hög grad som möjligt. 

– Utöver att enbart leverera energi försöker vi hela tiden utnyttja spillvärme och andra restprodukter som uppstår i kundens egen produktion. Vi strävar alltid efter att bygga ett så hållbart och cirkulärt energisystem som möjligt. 

Nevel erbjuder även den mest sofistikerade digitala plattformen i branschen, där data från olika anläggningar sammanställs och jämförs. Utifrån detta tas beslut om exempelvis mängden bränsle, blandningen och syrgasnivån vilket också påverkar kostnader och utsläpp.

– I stället för att ha lokal övervakning på mindre anläggningar så kan vi styra och övervaka dem centralt.

Energins andel av de totala kostnaderna har för många industrier inte varit särskilt betydande tidigare. I dag har situationen förändrats radikalt och vissa företag måste antingen höja priserna eller minska produktionen. 

– Därför är det smart att dra nytta av de synergieffekter som uppstår tack vare de energianläggningar och nät vi driver. Företag bör betala för energin som en tjänst. Det är oftast billigare och definitivt smidigare.

Att ställa om till hållbarare produktion gynnar inte bara miljön utan också affärerna.

– Forskningen är tydlig. Hållbara företag har lojalare kunder och bättre företagskultur.

 

Om Nevel:

Nevel är ett infrastrukturföretag som erbjuder framtidssäkra industriella och kommunala lösningar. Nevel driver mer än 130 energiproduktionsanläggningar samt över 40 fjärrvärmenät. Företagets årliga omsättning är 100 miljoner euro. Nevel sysselsätter 150 experter i Sverige, Finland och Estland. Nevel ägs av Ardian, ett världsledande privatägt investeringshus med tillgångar på 100 miljarder USD under förvaltning eller rådgivning i Europa, Amerika och Asien.

 

Läs mer om Nevel och deras industriella infrastrukturlösningar! 

Läs mer om Nevel här!

 

Mer från Nevel AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nevel AB och ej en artikel av Dagens industri

Kina-risken i Volvo måste tas på allvar

Den kinesiske affärsmannen Li Shufu blev frälsaren när amerikanska Ford hade kört Volvo Cars i botten och bolaget behövde en ny ägare.

RISKFYLLD RELATION. Det kinesiska ägandet i Volvo Cars genom Li Shufus Geely håller på att bli ett allt större problem – inte bara för bolaget utan också för Sverige.
RISKFYLLD RELATION. Det kinesiska ägandet i Volvo Cars genom Li Shufus Geely håller på att bli ett allt större problem – inte bara för bolaget utan också för Sverige.Foto:Maja Suslin

Göteborgsföretaget har efter ägarbytet 2010 stöpts om i snabb takt – från en tillverkare av säkra och lite tråkiga fossildrivna bilar till en global producent av mer eller mindre elektrifierade fordon i premiumsegmentet.

Detta hade inte varit möjligt utan en kapitalstark och långsiktig ägare som Li Shufus Geely.

Men med det kinesiska ägandet kom också en politisk risk, som håller på att bli ett allt större problem – inte bara för Volvo Cars och dess ägare utan också för Sverige. Affärer med Kina är inte längre en företagsintern angelägenhet. Det har blivit storpolitik, i synnerhet i ljuset av Rysslands invasion av Ukraina och Kinas ovilja att ta avstånd från Putin.

Di har i flera artiklar belyst marknadens tilltagande skepsis mot Volvo Cars. Aktien har i år sjunkit med cirka 40 procent och handlas nu under teckningskursen 53 kronor som fastställdes i samband med börsintroduktionen för knappt ett år sedan.

”En orsak kan vara den kinesiska ägarsituationen och en annan den usla transparensen i Polestar”, skrev Di:s analytiker Magnus Dagel i förra veckan.

Elbilstillverkaren Polestar är ett Volvobolag noterat i USA. Nästan alla aktier ligger på fasta händer, bara 5 procent är tillgängliga för handel för allmänheten. De två största ägarna är Volvo Cars, med 48 procent av aktierna, och Li Shufu, med 39 procent. Bland övriga ägare finns ett antal fonder kopplade till kinesiska städer. Storleken på deras innehav är okänd.

Otydlighet av det här slaget förstärker den oro som redan i utgångsläget är förknippad med ett kinesiskt ägande. Var kommer kapitalet ifrån? Vem står bakom? Inte ens om köparen är ett privat bolag kan man vara säker på att staten inte har ett finger med i spelet.

När Li Shufu köpte cirka 10 procent av Mercedes-Benz Group (tidigare Daimler) 2018 ansåg investmentbanken Bernstein att affären troligen backades upp av ”aktiebolaget Kina”, enligt Financial Times.

Kinesiska företag har de gångna åren systematiskt köpt in sig i västerländska bolag för att få tillgång till ny teknik och know how. Ett av bolagen som har vuxit snabbt och tagit sig in på Fortunes lista över världens 500 största företag är Geely.

Bolaget är en maktfaktor i den globala fordonsindustrin. I portföljen finns utöver varumärken som Volvo Cars, Polestar och Mercedes även AB Volvo, Daimler Truck, Lotus, Lynk & Co och Aston Martin. Geely förvärvade cirka 8 procent av det sistnämnda bolaget i samband med en nyemission i förra veckan.

I stadsdelen Lindholmen i Göteborg har det vuxit upp ett fordonskluster runt Geely. Här finns bland annat det helägda CEVT, China Euro Vehicle Technology AB och Geely Innovation Centre som har plats för 3 500 anställda i helt nya fastigheter.

Fordonsindustrin är inne i ett omvälvande skifte där hybrider, elbilar och självkörande bilar i snabb takt tar över. Den som har ett tekniskt övertag vad gäller batterier, mjukvara, uppkoppling och artificiell intelligens har en stor fördel i omställningen. Detta vet Kina. Landet har stöttat inhemska elbilstillverkare med åtminstone 600 miljarder kronor i form av skattelättnader och finansiering av laddstationer och forskning, enligt tankesmedjan CSIS.

Detta måste Volvo Cars och Sverige förhålla sig till. Geely ser inte bara till Volvos bästa utan även till Kinas bästa. Men det som är bra för Kina är nödvändigtvis inte bra för Volvo, vilket landets agerande i Ryssland efter krigsutbrottet har visat. 

Medan väst har infört sanktioner mot Ryssland har Kina fortsatt att handla med landet. Till skillnad från företagen i väst är de kinesiska kvar i Ryssland. Ett av dem är Volvo Cars ägare, Geely. Genom att fortsätta exportera bilar till Ryssland bidrar Geely till att underminera effekten av västs ekonomiska krig mot Putin. Volvo-teknik hamnar i Ryssland. 

Det kinesiska ägandet i Volvo Cars är en risk som den tillträdande svenska regeringen måste ta på allvar. Situationen kan dessutom snabbt förvärras, till exempel om Kina invaderar Taiwan. Volvo Cars är Sveriges största arbetsgivare. Bolagets produkter, teknik och kunnande är ett nationellt intresse. Allt detta äventyras om en storskalig konflikt utbryter mellan Kina och väst. Regeringen måste vara beredd att vidta exceptionella åtgärder för att säkerställa kontrollen över Volvo Cars om detta ”värsta-scenario” blir verklighet.

 

Mer från ledarredaktionen? Lyssna på det senaste avsnittet av Di:s Ledarpodd som tar upp Sveriges inre och yttre säkerhet här

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera