Väljarna gillar inte negativa kampanjer

Socialdemokraterna har bestämt sig för att kampanja hårt mot Moderaterna och ifrågasätta partiets demokratiska trovärdighet utifrån ett tänkt budgetsamarbete med Sverigedemokraterna. 

Stefan Löfven och Lena Rådström Baastad.
Stefan Löfven och Lena Rådström Baastad.Foto:Lars Larsson

Det är inget nytt med detta, det har varit en pågående strategi i flera år. Skillnaden är att Socialdemokraterna nu berättar öppet att detta är deras taktik, igångsatt av idén att koppla stormningen av Kapitolium till svensk inrikespolitik. Det är i varje fall den rimliga tolkningen av uttalanden från partisekreteraren Lena Rådström Baastad.

Strategibeslutet är troligen förklaringen till att de socialdemokratiska utfallen har verkat så ospontana, som när den normalt sett sansade Peter Hultqvist stod med minneslapp i handen och uttalade kraftord i Aktuelltstudion. Det här är helt enkelt inte en djupt känd ilska bland S-politiker utan en strategi som man har listat ut på partihögkvarteret.

Expressen rapporterade på fredagen om att partiledningens vägval har väckt irritation i LO-förbundet Byggnads och i andra delar av socialdemokratin. ”Man kan inte slå folk i huvudet och tala om vad folk ska tycka och tänka, och sen komma och säga att de ska rösta på en. Det kommer inte att fungera”, sa Byggnads ordförande Johan Lindholm. Och Bodens uppmärksammade S-kommunalråd Claes Nordmark konstaterade att SD-spåret inte kan vara partiets huvudnummer. Den fackligt anknutna debattören Daniel Suhonen var också kritisk i Sveriges Radio på fredagseftermiddagen.

Det som är LO:s problem är att stora delar av medlemskåren sympatiserar med Sverigedemokraterna. Det var därför förre LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson inför senaste valet inte ville använda budskapet att Sverigedemokraterna är tvivelaktiga från demokratisk synpunkt, utan endast uppehålla sig vid att SD bedriver en politik som går emot fackliga intressen.

I ett inlägg i fredagens DN presenterades en opinionsmätning, beställd av politikkonsultbolaget Nordic Public Affairs, som visade att 73 procent av de tillfrågade anser att sakpolitiken är viktigare än vilka partier som samarbetar med varandra. Resultatet är knappast överraskande.

Hoppet för en bra valrörelse är nu att S har startat sitt negativa kampanjande för tidigt, och att luften går ur den strategin i god tid före valet. Svensk politik förtjänar en valkampanj som handlar om vilken politik som bäst löser samhällsproblemen.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?