1515

Utmärkt att C och L släpper fram avtalet

LEDARE. Ibland blir ett politiskt förlopp inte som man tänkt. Det är det vi ser nu, i frågan om nya regler på arbetsmarknaden. Nu är det ett antal aktörer som måste tänka nytt om den nya verklighet som råder efter de senaste förhandlingarna mellan parterna.

INTE KÖRT. För en vecka sedan avslutades lasförhandlingarna i oenighet, och Susanna Gideonsson berättade om LO:s nej. Men det tunga IF Metall ville ha ett avtal, och senare öppnade Gideonsson för att släppa fram fortsatta förhandlingar.
INTE KÖRT. För en vecka sedan avslutades lasförhandlingarna i oenighet, och Susanna Gideonsson berättade om LO:s nej. Men det tunga IF Metall ville ha ett avtal, och senare öppnade Gideonsson för att släppa fram fortsatta förhandlingar.Foto:Fredrik Sandberg

Vi känner till förhistorien. Arbetsmarknadens parter har vid flera tillfällen misslyckats med att komma överens om nya regler för omställning på arbetsmarknaden. Brist på politiskt tryck är en vanlig, men omtvistad, förklaring. Sedan tre år har huvudorganisationerna på arbetsmarknaden (Svenskt Näringsliv, PTK och LO) förhandlat om saken.

I januari 2019 blev de här frågorna en viktig komponent i regeringsförhandlingarna, och det var uppenbart att Centerpartiet och Liberalerna såg förändrad arbetsrätt som en viktig reform, inte minst för att underlätta integrationen. C och L lyckades få igenom tydliga skrivningar om arbetsrätten i januariavtalet och det fanns ett tydligt villkor. En statlig utredning skulle tillsättas med ett specifikt uppdrag om att ändra i arbetsrätten. Om arbetsmarknadens parter inte lyckades komma överens om ett eget förslag skulle utredningens förslag genomföras.

Det här såg ut som ett stenhårt ultimatum, med exakt tidtabell. Regeringen skulle – om parterna misslyckades – tvingas att lägga fram utredningsförslaget.

Men verkligheten utvecklades annorlunda. Parternas förhandling lyckades till hälften, i den meningen att LO inte ville skriva under slutresultatet, men PTK och Svenskt Näringsliv ville det. Har då förhandlingen kraschat eller ej?

För den bokstavstroende är det uppenbart – parterna har misslyckats och Stefan Löfven har inget annat val än att lägga fram utredningens lagförslag, annars finns det inget fyrpartisamarbete längre. Men om man tillåter sig en friare exegetik så måste väl innebörden av denna punkt i januariavtalet vara själva målet – en flexiblare arbetsrätt?

Den 16 oktober var läget svårbedömt. LO kallade till presskonferens och förklarade sitt nej till avtalslösningen. Samtidigt markerade Svenskt Näringsliv och PTK genom en gemensam pressträff att de står bakom avtalet. Bilden blev att halva fackföreningsrörelsen var emot och halva för.

Den gångna veckan har bilden klarnat. Hela LO var inte emot en uppgörelse. Många har nu hunnit läsa förhandlingsdokumentet och jämfört det med den statliga utredningen. Och slutsatsen är att innehållet i avtalet är bättre än utredningsförslaget, inte bara för att det är smidigare med en uppgörelse än med lagstiftning. Fokus i avtalet är hela arbetsmarknaden till skillnad från utredningsförslaget som är inriktat mest på de mindre företagen. Och i avtalet finns positiva incitament för kompetensutveckling medan utredningsförslaget vill tvinga fram denna utveckling med skadeståndsklausuler.

Under veckan har också Medlingsinstitutet, hunnit döma ut den statliga utredningen i ett tidigt remissvar. Saco har uttryckt stöd för avtalet. Men viktigast av allt är nog uttalanden av IF Metall som var positiva till fortsatta förhandlingar och kommentaren från LO-basen Susanna Gideonsson, som öppnade för att enskilda LO-förbund kan ansluta sig till förhandlingarna på egen hand: ”Om det blir en sådan utveckling att flera förbund väljer att pö om pö gå med och förhandla sig till de bitar man som förbund tyckte saknades – då får vi en ny standard på svensk arbetsmarknad som alla andra måste förhålla sig till”, sa hon till DN i torsdags.

Här har vi i själva verket färdriktningen, att de stora delar av arbetsmarknaden som vill gå vidare får göra det, och innehållet blir sedan normerande för övriga arbetsmarknaden. Lagstiftningen måste anpassas och som alltid på svensk arbetsmarknad sker detta i ett samspel mellan lagstiftare och parter. Scenariot påminner om Saltsjöbadsavtalet 1938 – alla skrev inte på den gången, men innehållet blev norm och andra anslöt sig senare, i praktiken.

Den statliga utredningen har lojalt verkställt kraven i direktiven som bygger på januariavtalet – men nu är det uppenbart att resultatet är för snävt. Är det verkligen meningsfullt att lägga ned arbete inom regeringskansliet på att förbereda en proposition?

Nu har C och L svängt och vill släppa fram avtalet fast alla parter ännu inte står bakom det. Detta är välkommet. Det finns gott hopp om liberalare arbetsrätt, och C och L kan i praktiken inkassera en vinst. Det är det viktiga, inte att löpa linan ut beträffande ett ultimatum.


Innehåll från Orbitvu NordicAnnons

Här är verktygen som optimerar produktexponering online

För två år sedan startade då 17-åriga Gustav Grøn Risager Clausen, (CEO) och David Samuel Holsko, (COO) Orbitvu Nordic, en start-up som skapar perfekta produktbilder på några sekunder. Fram till idag har bolaget en årlig tillväxt på 300 + procent vilket i år resulterar i intäkter på 9 miljoner sek.  

Steve Jobs, som var medgrundare och VD för Apple Inc, är en stor förebild till grundarna och har inspirerat dem att tänka stort. Något som resulterat i att Orbitvus teknologi idag används av stora företag som Boozt, Plantagen och Lyko. Orbitvu Nordic distribuerar Orbitvus fotostudioutrustning och mjukvara i Sverige, Norge, Danmark, Finland och på Island.

Här finner du mer info om fotostudio för produktbilder med 360° vy, 2D-foton och videoupptagningar 

Ökad kundlojalitet med högkvalitativa produktbilder

Idén till Orbitvu kom till då grundarna såg hur många webbutiker som hade problem med att ta bra, konsekventa produktbilder billigt och i hög kvalitet för webbpublicering. Lösningen på problemet blev en integrerad och automatiserad fotostudio med tillhörande mjukvara där kunden snabbt kan skapa perfekta produktbilder, även med 360° vy. 

– Det finns ett ökat förtroende för produkten som köps online om man har kunnat se hela produkten i en 360° vy och läsa produktbeskrivningen. Det skapar ett förtroende att produkten lever upp till förhoppningar och minskar antalet returer, säger David Samuel Holsko. 

Optimalt verktyg för digital närvaro

Många företag har under pandemin märkt hur avgörande digital närvaro är för affärsverksamheten. Som konsekvens upplever nu många företag ett behov av effektiva arbetsprocesser för publicering av innehåll online. Orbitvu Nordics affärsmodell är enkel och bygger på en finansieringsmodell där man med en månadsavgift får ta del av studion.

– Vårt syfte är att hjälpa e-handlare effektivisera resan från produktfotografering till webbpublicering och skapa bättre innehåll, vilket kommer förbättra deras kundupplevelse. Vi kan integrera vår lösning för alla stora och små företag med behov av en kostnadseffektiv lösning för publicering av produktbilder online. Vår lösning kan sänka kostnaderna som annars läggs på fotograf, hyra av studio och redigering rejält, säger Gustav Grøn Risager Clausen.

Vill du veta mer om Orbitvus mjukvara? Läs här

Tre snabba med Lyko

1. Varför har ni valt att visa produkterna i en 360° vy?

För att ge kunderna bästa möjliga information innan köpet. De kan vända, vrida, zooma in produkten och läsa t.ex. innehållsförteckning och hur produkten ska användas.

2. Hur har ert arbetsflöde med publicering av produktbilder förändrats?

Produktfotograferingen har definitivt blivit mycket snabbare tack vare den automatiska friläggningen och enkelheten i programmet.

3. Hur har 360° vyn påverkat er kundupplevelse?

Vi har sett att kunderna använder funktionen mycket och det tar vi som ett kvitto på att det är en bra funktion. Förflyttningen till e-handeln har varit stor till följd av Covid och denna funktion ersätter inte den fysiska upplevelsen i att hålla i något i en butik men underlättar helt klart för kunden att fatta ett informerat köpbeslut.

Om Orbitvu Nordic i Danmark

Industri: Content production & management automation
Teknologi: Mjukvara som automatiserar produktfotografering med en användarvänlig teknik, redigerar automatiskt bort bakgrunden, skapar 360° bilder och med templates redigeras automatiskt skuggor och belysning och exporterar till önskad destination.
Service: Alla kunder stöds personligen av Orbitvu Nordics team
Omsättning (sek): 2021: 9 Mkr. Förväntad 2022: 13–18 Mkr.
Team: Gustav (CEO) Gustav@orbitvunordic.com, David (COO) David@orbitvunordic.com och Johannes (CMO) Johannes@orbitvunordic.com

orbitvunordic.com/se/kontakt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orbitvu Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?