1515
Annons

Utan Geely hade Volvo stannat

På fredag kommer Volvo Cars med sina siffror för fjolårets fjärde kvartal. Försäljningen väntas landa på närmare 75 miljarder kronor, enligt Infront, ett kliv uppåt från föregående kvartal. Rörelseresultatet spås bli cirka 4,5 miljarder kronor. Aktien, som noterades i oktober förra året till kursen 53 kronor, kostar i skrivande stund drygt 70 kronor.

BRA FÖR SVERIGE. Volvo Cars har tillsammans med Northvolt investerat tiotals miljarder i en batterifabrik i Torslanda.
BRA FÖR SVERIGE. Volvo Cars har tillsammans med Northvolt investerat tiotals miljarder i en batterifabrik i Torslanda.Foto:Volvo Cars

Men det är inte bara aktiekursen som går åt rätt håll.

Att Geely, och inte Ford, varit Volvo Cars VOLCAR B -2,77% Dagens utveckling huvudägare de senaste tio åren är en välsignelse. I kinesisk ägo har Göteborgs stolthet – ursäkta IFK Göteborg – gått från att sälja 373 525 bilar 2010 till 698 693 bilar 2021. Målet att sälja 800 000 bilar per år är inom räckhåll.

Annat var det under Fords sista år som ägare. Det fanns då en uppfattning att Volvo inte kom till sin rätt och att amerikanerna inte förstod sig på Volvo. Försäljningen sjönk. Över huvud taget var läget svårt för svensk bilindustri. Saab Automobiles konkurs var en motgång för hela fordonsklustret i västra Götaland. 

Men det där känns som en evighet sedan.

Den senaste veckan har Volvo Cars självt och tillsammans med batteritillverkaren Northvolt beslutat om investeringar på Hisingen för flera tiotals miljarder kronor. Ett bevis på svensk industrirevansch, som Di skrev den 6 februari.

Investeringarna stärker Volvo Cars möjligheter att bli ett elbilsföretag till 2030.

Volvo Cars satsningar är inte bara en angelägenhet för bolagets aktieägare utan för hela Sverige. Volvo Cars har i dag cirka 40 000 anställda globalt, drygt hälften arbetar i Sverige. Investeringarna i Torslanda väntas skapa tusentals nya jobb, både direkt i Northvolts anläggning och indirekt hos underleverantörer. Det är inte utan att man erinrar sig kampanjen från 1980-talet: ”Utan bilen stannar Sverige”. 

Volvo Cars snabba omvandling från tillverkare av säkra men lite tråkiga fossildrivna bilar, som köptes av svenskar och amerikanska universitetslärare, till en global tillverkare av allt mer elektrifierade fordon är remarkabel.

Risker har inte saknats. Under Fords ägo fanns en reell risk för nedläggning, med Geely kom en politisk risk förknippad med regimen i Kina. Men omstöpningen av Volvo Cars hade inte varit möjlig utan en långsiktig ägare som Geely.

Även Kinakritiker måste medge det.

Mer från ledarredaktionen: 

 https://play.acast.com/s/dis-ledarpodd 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Så hjälper Sveriges science parks företag att vara relevanta på sikt

Science parks för samman offentlig sektor, akademi och industri och fungerar som en plattform för större innovations- och utvecklingsprojekt. Syftet med många av de gränsöverskridande samarbeten som uppstår är att bidra till den hållbara omställningen.

– Vi ser till att den forskning som finns om hållbarhet når en bredare målgrupp, säger Robert Kingfors, vd på Södertälje Science Park.

Läs mer om branschorganisationen för science parks och inkubatorer, SISP 

När Sveriges första science parks bildades för cirka 40 år sedan var fokus att skapa en plats i närheten av universitet och lärosäten där akademi och näringsliv kunde mötas för att laborera och driva olika projekt tillsammans. Idag jobbar landets science parks även mycket med affärsutveckling.

– Det handlar om att gynna svenska bolags tillväxt i samhället, och då framförallt bolag som kan bidra till en hållbar omställning, förklarar Johan Ödmark, vd på branschorganisationen Swedish Incubators and Science Parks, SISP.

Johan Ödmark, vd på branschorganisationen Swedish Incubators and Science Parks, SISP.
Johan Ödmark, vd på branschorganisationen Swedish Incubators and Science Parks, SISP.

Hållbar produktion

Södertälje Science Park, vars huvudpartners och grundare är AstraZeneca, KTH, Scania och Södertälje kommun, är en mötesplats för hållbar produktion. Bland annat driver parken olika affärsutvecklingsprogram med hållbarhetsfokus.

– Ett exempel är projektet Liften där vi samlar företag som vill ha hjälp med att identifiera sina utvecklingsbehov och lära sig hur de blir mer hållbara. Det kan handla om allt från att skapa mer hållbara produkter och tjänster till att bli mer ekonomiskt hållbara, säger Robert Kingfors, Södertälje Science Parks vd, och tillägger:

– Att inte arbeta med hållbarhetsfrågan som företag kan innebära att man plötsligt inte har något existensberättigande på marknaden. Programmet blir därför ett sätt att hjälpa företag att fortsätta vara relevanta på sikt.

Robert Kingfors, Södertälje Science Parks vd.
Robert Kingfors, Södertälje Science Parks vd.

Nationella och internationella samarbeten

I dag finns det en ambition från Sveriges politiska beslutsfattare, storbolag och akademi att få igång ett förändringsarbete med hållbarhet i fokus på bred front. Johan Ödmark och Robert Kingfors menar att landets science parks roll blir att fungera som spindeln i nätet.

– Därför är viktigt att vi tittar på hur vi kan kombinera en lokal och regional tillväxt med att göra nytta nationellt och internationellt. Det är bara genom breda samarbeten som science parks kommer att vara relevant för finansiärer och intressenter också i framtiden. Då syftar jag även på samarbeten mellan våra medlemmar där vi redan i dag ser stora synergier, säger Johan Ödmark.

Läs mer om Södertälje Science Park, mötesplatsen för hållbar produktion  

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

Även Sverige bör stoppa ryska turister

Från och med i fredags stoppar Finland ryska medborgare som vill resa in i landet med hjälp av turistvisum, oavsett var visumen är utfärdade. Även de baltiska staterna och Polen har infört liknande regler.

PÅ FLYKT. Många ryssar flyr sitt hemland efter president Putins mobiliseringsorder. Sedan i fredags släpps inga ryssar med turistvisum in i Finland.
PÅ FLYKT. Många ryssar flyr sitt hemland efter president Putins mobiliseringsorder. Sedan i fredags släpps inga ryssar med turistvisum in i Finland.Foto:Jussi Nukari

Åtgärderna är en konsekvens av Vladimir Putins färska mobiliseringsorder. Minst tvåhundratusen människor rapporteras hittills ha flytt Ryssland för att slippa ställas inför valet att utkämpa presidentens folkrättsvidriga ”specialoperation” och att dömas till ett långt fängelsestraff för vägran att göra så.   

I Sverige är dock ryska medborgare med turistvisum fortsatt välkomna. Hittills i år har Migrationsverket tagit emot 2.300 ryska ansökningar om turistvisum, och fler lär det bli när möjligheterna i våra grannländer begränsas. 

Även Sverige borde tänka om. Vi har visserligen ingen direkt gräns mot Ryssland, vilket gör situationen mindre akut

Men fortsätter vi med dagens regler undergräver vi den effekt som våra grannländer försöker uppnå genom sina åtgärder, vilket Aron Emilsson (SD), tillträdande ordförande för riksdagens utrikesutskott, påpekade i söndagens Agenda i SVT. 

Det vore på alla sätt rimligt att ha en enhetlig hållning i den här frågan inom Norden och Baltikum/Polen. 

Frågan är dock inte enkel. Tvärtom kan man utifrån moraliska principer argumentera för att det är vår plikt att välkomna de ryssar som föraktar Putin lika mycket som vi gör – att det är fel att kollektivt bestraffa hela den ryska befolkningen för dess presidents synder.

Det gör vi visserligen redan genom de omfattande sanktionerna.

Samtidigt befinner sig Europa i ett extremt känsligt säkerhetspolitiskt läge, inte minst efter Nord Stream-attentaten som tvingat gemene svensk att lära sig ordet ”hybridkrig”. I ett sådant läge måste säkerhetsaspekterna gå först. 

Precis så resonerar den finska regeringen. Som utrikesminister Pekka Haavisto påpekade i Agenda är det svårt att analysera vilka motiv eller sympatier enskilda ryssar som vill komma till EU har. 

Risken är att en generös tolkning medför att oönskade personer, som Putin-vänliga sabotörer och spioner, trillar igenom nätet. De som vill resa till Finland för att jobba, plugga, träffa anhöriga eller söka asyl har fortsatt möjlighet att göra så.  

Sverige bör snarast kopiera den finska modellen, samt intensifiera stödet för den ryska oppositionen både i Ryssland och i exil. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera